Forside Indhold og distribution Film

MoviePass trækker i land: Vi sporer ikke kundernes lokation…hele tiden

-

Det lignede ellers en smart forretningsmodel for et firma, der ikke nødvendigvis har udsigt til kæmpe profitmargener.

’Biografernes Netflix’, MoviePass vokser meget hurtigt i USA lige nu, men da firmaets topchef for nylig sagde, at de ville registrere deres kunders lokation via smartphonen, blev det mødt med både skepsis og forsigtig optimisme.

Optimisterne mente, at lokationsdataene kunne blive en givtig forretning, når MoviePass kunne bruge dem til at lokke kunder hen på andre etablissementer efter biografturen. Pessimisterne var ikke glade for, at endnu en tjeneste ville bede folk om at gå på kompromis med deres privatlivsrettigheder.

Nu siger CEO’en Mitch Lowe imidlertid, at han har vrøvlet noget så grusomt. I et interview med Variety fortæller han, at firmaet alligevel ikke registrerer kundernes tur til og fra biografen, sådan som udmeldingen lød først:

”Jeg fik sagt noget helt forkert”, siger Lowe, ”vi registrerer, hvor folk er, men kun når de har app’en åben”. Idéen er dog stadig at tjene penge på dataene, bl.a. give folk tips til, hvor de f.eks. kan gå hen og spise en burger efter filmen. For nylig blev app’en også opdateret, sådan at brugerne skal give tilladelse til lokationssporing – sådan som det også er med mange andre apps.

Annonce