Forside Nyheder

Bang & Olufsen leverer et godt regnskab

-
Produktområdet B&O PLAY løfter Bang & Olufsen. Foto: recordere.dk

B&O har vendt minus til plus og øget omsætningen, og leveret det bedste årsregnskab i flere år.

Bang & Olufsen fik fremgang på såvel omsætning som bundlinje i regnskabsåret 2017/2018.

Omsætningen steg med 11% mens det blev til et overskud på 81 mio. mod et underskud på 117 mio. året før.

Det er især subbrandet B&O PLAY (Beoplay) der løfter, en del af Bang & Olufsen som nu udgør næsten halvdelen af omsætningen.

Samtidig har B&O skilt sig af med tv-divisionen, og nu får tv-produkterne bygget hos underleverandørerne TP Vision og LG.

TV udgør en fortsat mindre del af B&O. Hvor TV for 6 år siden udgjorde 50% af Bang & Olufsens omsætning, så er det område nu faldet til ca. halvdelen, svarende til 26% af omsætningen.

Det viser en statistik FlatpanelsDK har lavet over den indbyrdes fordeling af B&O-omsætningen for de seneste 7 regnskabsår.

“Resultatet afspejler vores indsats for at ændre vores forretningsmodel, lancere innovative produkter og styrke vores brand og distributionssetup”, fortæller adm. direktør i Bang & Olufsen, Henrik Clausen i en kommentar til regnskabet, og overfor Ritzau Finans udtaler han:

“De kategorier, der flytter sig hurtigst, er on-the-go-kategorierne, som ligger i vores Play-del”.

Kina er et af de lande hvor B&O oplever vækst. I øvrige verden er der også fremgang, mens salget i Europa halter.

“Der er ikke noget galt med brandet. Men vi har udfordringer med, hvordan vi opbygger distributionen fremadrettet i Europa”, fortæller Henrik Clausen til Ritzau Finans.

B&O venter at øge omsætningen med over 10% i næste regnskabsår.

 

Annonce