Forside Baggrund

Samsung ønsker fælles fodslag om 8K TV standard

-
Foto: Shutterstock.com

Samsung er gået i dialog om at få etableret en standard for 8K TV.

Samsung mener at der skal læres fra introduktionen af 4K TV, når 8K TV skal ‘sælges’ til branchen og forbrugerne. Det skriver ZDnet.

De vil derfor gerne have formet en bred gruppe af interessenter til at udforme standerne for 8K TV.

“Vi mener, at 8K kræver mere samarbejde og dialog mellem industriens aktører”, fortalte David Jung, senior ingeniør hos Samsung Visual Display business, på konferencen QLED & Advanced Display Summit in Hollywood, i Los Angeles, han og fortsatte:

“Vi mener, at vi skal forklare for branchens aktører i økosystemet, og vigtigst af alt, forbrugerne, værdien af 8K”.

 

4K introduktion kunne have været bedre

Samsung mener at der i forbindelse med introduktionen af 4K godt kunne have været mere fokus på standarder og mere fokus på at forklare Ultra HD og HDR (High Dynamic Range).

“4K-distributionen overgik markedsforventninger, men set i bagklogskabens lys kunne vi have gjort det bedre med at fastsætte standarder og uddanne kunder i f.eks. UHD (ultra high definition) og HDR (high dynamic range)”.

Samsung har tidligere indtaget en nøglerolle med at udforme standarder, med bl.a. deres arbejde i UHD Alliance der satte standarder for indhold i UHD-kvalitet og inkluderede producenter og distributører som Amazon og Netflix og filmstudier som Universal Pictures og 20th Century Fox.

De gik også sammen med Panasonic om HDR10+, det licensfrie alternativ til Dolby Vision.

 

Opløsning er ikke alt

4K UHD kom til at handle for meget om opløsning, mere end hvilken værdi det kan tilføre oplevelsen, og det ønsker Samsung mere fokus på i forbindelse med 8K TV.

“Opløsning er vigtig, men i dag er tv nødt til at tilbyde ekstra værdier ud over bare opløsning”, forklarede David Jung og fortsatte:

“For at gøre det, mener vi, at vi skal samarbejde med alle interessenter i økosystemet, herunder beslutningstagere på indhold og distributører. Vi er åbne overfor det”.

Selvom 8K TV til hjemmet er lidt længere ude i fremtiden, så har Samsung allerede arbejdet med 8K i forbindelse med LED-baserede skærme til biografer og storskærme til stadions.

 

Mindre volumen, mere værdi

Introduktionen af 4K UHD TV kom også til at handle for meget om at få solgt en masse TV hurtigt. Der blev konkurreret hårdt på volumen, lød det fra en unavngiven talsmand på konferencen.

“Vi har brug for en anden tankegang nu, end den fra det seneste årti, hvor tv-producenter konkurrerede hårdt om volume på produktionen, til skade for vores bundlinier”, tilføjede en talsmand, og fortsatte:

“Vi skal retfærdiggøre for forbrugerne, hvorfor de bør overveje 8K over et 4K TV. Derfor skal vi først gøre det når branchen har fundet fælles fodslag om fremme af økosystemet”.

Og han blev bakket op af endnu en unavngiven talsmand.

“I dag bekymrer vi os mindre om volume i produktionen og mere om indtægter, fordi markedet ikke længere er i vækst”, lød det fra en anden talsmand, der ikke ønskede sit navn frem, og han sluttede:

“Så det kan koges ned til at tilbyde en merværdi til et højere prispunkt”.

 

Hvor er 8K TV nu?

Der ventes fremvist flere 8K TV på såvel IFA-udstillingen i Berlin i slutningen af august som på CES-udstillingen til januar næste år i Las Vegas.

I Japan vil der være regelmæssige udsendelser i 8K UHD allerede i år og en del af Sommer OL i 2020 i Tokyo produceres i 8K UHD.

Så måske haster det allerede med at få skabt den brede alliance der skal se på standarder for indhold og distribution.

 

Annonce