Forside Indhold og distribution Film

Google tror øjensynligt ikke længere på VR-film

-

Det lader til at Google tror mere på AR end på VR.

Det er i hvert fald, hvad Variety har forstået er årsagen til, at Google har trukket sig ud af et samarbejde med IMAX om udviklingen af et VR-kamera til store formater.

Det var meningen, at VR-kameraet skulle kunne optage i en kvalitet, der ellers normalt kun findes i film, der er velproducerede nok til at komme i biografen.

Udviklingen af kameraet var blevet sat på midlertidig pause ifølge IMAX-folkene. Det skete, mens de vurderede resultaterne af deres test med ”VR-biografer”. I sidstnævnte kan du komme ind og sidde i et Dbox-biografsæde, der bevæger sig sammen med filmen, som du så ser i et VR-headset. I Los Angeles findes der en IMAX VR-biograd med 14 sæder.

Men selv om IMAX altså tidligere har påstået, at projektet blot er sat på pause, lader det til, at Google allerede trak sig ud af samarbejdet sent sidste år.

Det betyder dog ikke, at Google helt har droppet tanken om VR-video som sådan, blot har de skruet ned for aktiviteterne, når det gælder underholdningsfilm i fuld længde. Og som nævnt skulle en AR-satsning, der blandt andet kan konkurrere med Apples ARKit være en af årsagerne til nedprioriteringen af IMAX-samarbejdet.

Googles Tango-projekt er et eksempel på et produkt, der kommer ud af Googles AR-udviklingsafdeling.

Annonce