Forside Nyheder

Den første, rigtige selvkørende taxi-tjeneste kan blive lanceret om få uger

-

Det ser ud som om, de mange pilotprojekter med selvkørende biler nu er klar til at bære frugt.

I følge Bloomberg bliver det Waymo, der vinder kapløbet om at lancere en selvkørende taxi-tjeneste, der kan bruges af offentligheden, og som ikke længere bare er et forsøg.

Nyhedsbureauets kilder mener at vide, at Waymo vil lancere en sådan tjeneste i storbyen Phoenix i Arizona allerede i starten af december. Det ville i givet fald være første gang, en kommerciel, selvkørende taxi-tjeneste bliver tilgængelig for offentligheden.

Netop Phoenix har været brugt som forsøgsby for selvkørende taxier af såvel Waymo (der udsprang af Googles selvkørende bilprojekt, og ejes af Googles moderselskab, Alphabet) som Uber. Sidstnævnte er dog blevet slået væsentligt tilbage i feltet efter et dødeligt uheld, der netop skete i Phoenix, samt en retssag, hvor de blev kendt skyldige i at have stjålet viden om selvkørende teknologi fra Waymo.

Uber var dog de første, der lancerede en selvkørende taxitjeneste på forsøgsbasis. Det skete i Pittsburgh i Pennsylvania i 2016, men der var altid en sikkerhedschauffør bag rattet, og det kostede ikke noget at bruge tjenesten, der altså kørte på ren eksperiment-basis. Pittsburgh-tjenesten blev lukket ned efter Ubers dødsulykke.

Pilotprojekt åbner op

Waymo har derimod haft et pilotprojekt kørende (sic) i Phoenix, hvor en række familier i et års tid har kunnet bruge de selvkørende biler til f.eks. at pendle til og fra arbejde og køre børnene i skole. Det er dette, såkaldte ’Early Rider’-program, der nu bliver udvidet til at omfatte alle, der har lyst til at være med og vil betale for tjenesten.

Modsat Ubers Pittsburgh-tjeneste og lignende forsøg rundt om i USA, vil der kun i enkelte tilfælde være en sikkerhedschauffør bag rattet i Waymo-bilerne, og angiveligt har vedkommende primært en psykologisk funktion, for at folk skal føle sig mere sikre. Langt det meste af kørslen vil bilerne udføre autonomt.

Ifølge Bloombergs kilder vil bilerne kunne køre i et område på over 250 kvadratkilometer, hvilket er cirka en femtedel af af hele Phoenix-området. Phoenix er en typisk amerikansk ørken-storby, hvilket betyder at der er brede veje, ikke ret mange bakker, kun få cyklister på vejene og lysreguleringerne skifter langsomt. Det er gode forhold til at tests af selvkørende biler.

I USA gives der kun langsomt tilladelse til kørsel med selvkørende biler uden sikkerhedschauffør, og langt fra alle byer er lige så aggressivt i fremmarch på denne front som Phoenix. I Europa er det Paris, der fører an på denne front, men heller ikke her er man så langt fremme, som Phoenix, hvilket især kan tilskrive Paris’ snævre gader og tætte trafik.

Annonce