Forside Produkter Mobil

YouSee har igen åbnet hanen for personoplysninger der ikke måtte offentliggøres

-
Foto: Shutterstock.com. Illustration: recordere.dk

YouSee har ved en fejl offentliggjort personoplysninger om 4.800 personer der havde ønsket deres data hemmeligholdt.

YouSee har ved en fejl offentliggjort personlige oplysninger om 4.800 kunder på nettet, selvom de ellers havde ønsket dem holdt hemmelige.

“Der er sket en menneskelig fejl, og det er ekstremt beklageligt”, fortæller YouSee direktør, Jacob Mortensen, til BT.

Det var en manglende intern oplysning i databaserne, hvor kundeoplysninger skulle flyttes fra et system til et andet, der gjorde at det gik galt.

Fejlen betød at de berørte kunders navne og adresser har ligget frit tilgængelige på nummertjenesterne 118.dk, De Gule Sider og Krak i 4 dage fra 1/12 til 4/12, selvom de skulle have været holdt hemmelige.

Selve telefonnummeret var dog fortsat skjult, men ønsket om hemmelig navn+adresse blev ikke overført fra det gamle til det nye system.

YouSee har derfor orienteret de berørte kunder.

 

YouSees orientering til kunderne. Screenshot via BT

 

YouSee: Undskyld!

“Vi siger undskyld, og vi har kontaktet alle kunder, der har været berørt af det. Det må bare ikke ske”, fortæller Jacob Mortensen til BT, og fortsætter:

“Vi opdagede fejlen selv ved nogle interne kontroller af proceduren, og så snart vi opdagede problemet, tog vi fat i de eksterne partnere for at få oplysningerne fjernet. Alle oplysninger burde være slettet nu”.

Dette er 2. gang siden GDPR-lovgivningen om beskyttelse af persondata trådte i kraft at data lækker offentligt fra YouSee. Tilbage i juni måned lækkede YouSee hemmelige fastnetnumre for omkring 10.000 kunder.

Se også: YouSee lækkede 10.000 hemmelige numre i flere uger

 

YouSee indstiller dataflytning for nu

Det var en menneskelig fejl denne gang lyder det fra YouSee, der som en konsekvens indstiller flytningerne af persondata – for nu.

“Det her giver anledning til, at vi indtil videre stopper med at flytte kundernes oplysninger i systemerne. Selvom det var en menneskelig fejl, så stopper vi processen nu for at gå alle forhold igennem for, hvad der kan gå galt”, slutter Jacob Mortensen overfor BT, og fortsætter:

“I YouSee håndterer vi hver dag produkter og tjenester for mere end hver anden husstand i Danmark. Derfor tager vi også sådanne sager meget alvorligt og gør alt, hvad vi kan for at lære af dem og forbedre os og for at undgå, at de gentager sig”.

 

Annonce