Forside Indhold og distribution Film

NVIDIA holder op med at understøtte 3D i næste måned

-

Der var nok mange, der fik ændret deres syn på 3D-briller, da James Camerons ’Avatar’ udkom i 2009.

Filmen viste for alvor, hvad ny 3D-teknologi kunne, og hvordan det var at se 3D-film uden røde og grønne glas i brillerne som i gamle dage. Siden fulgte en sand bølge af 3D-film, både af typen, der var skudt i 3D eller som siden blev konverteret.

Også spilbranchen fulgte med og gjorde det muligt at spille spil med endnu større indlevelse, hvis man altså var klar til at iføre sig et par briller, når man spillede. Men nu går det nedad for 3D, og en ny udmelding fra NVIDIA er endnu et søm i 3D-brillernes ligkiste.

NVIDIA har nemlig offentliggjort, at de fra næste måned holder op med at understøtte deres 3D-teknologi, 3D Vision. I april vil der således blive sendt nye drivere til NVIDIAs grafikkort på gaden, der understøtter 3D Vision, men det bliver de sidste driver-versioner, der har teknologien ombord.

I samme omgang begynder NVIDIA også at lukke ned for deres software, der får 3D-spil til at køre på 3D-fjernsyn, 3DTV Play. Denne har tidligere været tilgængelig i en bundle sammen med de førnævnte drivere, men bliver nu skilt ud resten af året og bliver fjernet helt ved udgangen af 2019.

3D i stuen har ikke slået an

Det er formentlig især den voksende popularitet af VR på gaming-fronten, der får NVIDIA til at tage skridtet. VR har vist sig at være en mere interessant måde for gamere at lade sig absorbere i et spil end at skulle gøre det med 3D-briller og en skærm.

3D-briller har aldrig rigtig slået an på spilfronten, og det synes heller ikke at være tilfældet på tv-fronten, hvor færre og færre tv-modeller markedsføres på deres 3D-kompatibilitet.  Også i biograferne, hvor 3D-film oprindeligt var mest populære, er der længere mellem 3D-filmene nu.

Det sidste skyldes formentlig bl.a. en klassisk problematik i forhold til at få en given teknologi til at blive mainstream og hægte sig fast: Standarder. De tre-fire forskellige standarder, der findes for 3D-briller i biograferne kan give meget forskellige oplevelser, og det er ikke altid til at vide, hvad der er i vente, når man træder ind i en biografsal for at se en 3D-film.

På hjemmefronten er det også tydeligt, at 3D-film f.eks. ikke har været en succesrig salgsparameter for 4K/UHD Blu-ray-salget, der er nedadgående og taber terræn til streaming. Således har Samsung og Oppo allerede droppet at lave flere 4K/UHD Blu-ray-afspillere, og det rygtes at Microsofts næste Xbox heller ikke har en afspiller ombord.

Annonce