Forside Nyheder

Google satser på Augmented Reality

-
Søgeresultater fra Google kan snart blive visualiseret som AR (Foto: Screenshot/Google)

Det er ikke kun Apple og Facebook, der tror på Augmented Reality som et indsatsområde i fremtiden.

Ved deres udviklerkonference, Google I/O, har Google vist, at de så sandelig også gerne vil lege med i AR-sandkassen – og at deres hoved-forretningsområder faktisk også passer ret godt til det. Ud over de demonstrationer af forskellige AR-muligheder, der er at finde på selve konferencen, blev en del af gårsdagens keynote også brugt på at vise Googles AR-muligheder.

I løbet af i år vil du således blandt andet kunne se 3D-objekter dukke op blandt søgeresultaterne, når du bruger din smartphone til at google med. Klikker du på det grafiske objekt, dukker det op i et skærmbillede for sig selv, og du kan dreje det rundt og kigge på det fra forskellige vinkler.

Få et indtryk af størrelsen

Men derudover kan du også tage objektet og placere det oven på virkeligheden, når du kigger gennem din smartphone. Det er et princip, vi allerede kender fra tidligere AR-implementeringer, som f.eks. muligheden for at placere virtuelle IKEA-møbler i sin egen stue ved brug af IKEA-appen.

Webbutikken GOAT viser nye sneakers frem i AR, så du kan placere dem i din egen virkelighed og få et mere realistisk indtryk, inden du køber. Det er en funktion, der også snart kommer til Googles søgeresultater (Foto: GOAT).

Fordelen ved at kunne gøre det på den måde, som det blev demonstreret under Google I/O-keynoten, er det bliver nemmere at få et indtryk af dimensionerne på den ting, der er portrætteret via 3D-objektet. Man kan simpelthen nemmere se, hvor stor den givne genstand er i virkeligheden.

Det blev demonstreret under Google I/O-keynoten, da en stor, hvid haj blev placeret midt ude i luften på Shoreline Ampitheaters scene, så alle kunne se, hvor stor sådan en krabat er. Men et mere realistisk eksempel på sådan brug af AR blev også vist frem.

Sko i AR

Hvis du overvejer at købe et nyt par sko via nettet, kan du ved at kigge på dit tøj gennem AR og placere 3D-objektet oven på det, se om farverne og formen passer. Du kan dog endnu ikke tjekke, hvor behagelige skoene er at have på, naturligvis.

 

Denne måde at bruge AR på er ikke bare fremtidssnak. GOAT er en amerikansk netbutik, der sælger design-sneakers, og de har netop kørt sådanne 3D-objekter i stilling. På iOS kan du se sneakers ved at bruge GOATs egen app, men på Android kan disse ses direkte på produktsiden på nettet for den enkelte sneaker.

Det sidste betyder sandsynligvis, at disse sneakers snart vil være at finde blandt de 3D-objekter, som Google vil lægge ind i søgeresultaterne i den kommende tid. Google har allerede et lignende samarbejde med sneaker-brandet New Balance. Der er dog også andre og endnu mere praktiske AR-brugsmønstre på vej fra Google.

Google Lens kan snart fremhæve de mest populære retter på et menukort ved at kombinere billedgenkendelse med data fra anmeldelser i Google Maps (Foto: Screenshot/Google)

For eksempel vil Google Lens inden længe gøre det muligt at kigge via AR på telefonen på en restaurants menukort, hvor de mest populære retter fra kortet vil blive fremhævet. Et enkelt klik viser, hvordan retten ser ud i virkeligheden, hvis en Google-bruger har uploadet et billede af den. Ad den vej kan du naturligvis også se de kommentarer og anmeldelser, brugerne har lagt op.

Andre AR-tiltag fra Google omfatter en forbedring af deres visuelle oversættelses-teknologi, hvor du blot kan holde din telefon op mod en tekst på et fremmed sprog og se det oversat direkte på skærmen. Fremover vil en kombination af Lens, AR og Google Assistant gøre det muligt at få læst teksten op på dit eget sprog.

Annonce