Forside Nyheder

Nu mærker Huawei presset: Skruer ned for produktionen

-

Effekten af den modvind, som Huawei har mødt flere steder i verden, kan nu aflæses i virksomhedens aktiviteter.

South China Morning Post har talt med kilder, der siger at Foxconn har standset produktionen af flere Huawei-produkter, fordi ordretallene er faldet. Det sker, efter Foxconn faktisk havde hyret ekstra folk ind for at imødekomme den raket-agtige vækst, Huawei har oplevet indtil for nylig.

Selv om de ovenstående kilder er anonyme, synes situationen at være blevet delvist bekræftet af en af Huawei-organisationens topchefer. Det skete fredag aften ved en briefing af medierne i Shanghai, hvor Zhao Ming var i centrum.

Han er direktør for Honor, der er Huaweis mellemklasse-mærke, og som modsat Huawei-telefonerne faktisk var populære på det amerikanske marked, før Trump-administrationen satte foden tungt ned på Huawei-bremsen.

Zhao fortalte, at Huaweis plan om at overhale Samsung og blive nummer ét i verden i 2020 var sat på hold. ”Med den nye situation er det for tidligt at sige, om vi vil være i stand til at nå det mål”, svarede han, da journalisterne spurgte ind til den ambitiøse plan, som Huaweis mobil-chef, Richard Yu, fremlagde i marts.

Mærker ikke presset i Danmark endnu

Det står ikke klart, om nedgangen i Foxconns produktion af Huawei-produkter er sat til at være kortvarig eller noget, der skal fortsætte på lang sigt. Det er muligt, at det sker som følge af en omstillingsproces, hvor Huawei vælger at sætte egne eller andre kinesiske chips og software i produkterne, efter amerikanske firmaer Qualcomm, Intel, Xilinx, Broadcom og Google har trukket sig.

Den amerikanske blokade af Huawei-produkter breder sig lige nu til andre lande, f.eks. Storbritannien, hvor chip-designerne hos ARM har suspenderet alle forbindelser til Huawei, fordi nogle af firmaets teknologier har amerikansk oprindelse. Det skriver BBC.

I Danmark mærker Huawei endnu ikke det internationale pres, skriver firmaet i en pressemeddelelse. Huawei nåede i april op på 23 procent af det danske marked, en ny rekord for firmaet. “Vi er stolte af, at vi på den her måde kan sætte rekorder, selvom vi er i modvind”, siger RenKe, der er direktør for Huawei Consumer Business Group Danmark.

”Men det her understreger også, at vi har nogle loyale, danske forbrugere, der tror på vores evne til at arbejde rundt om udfordringerne. Og den opbakning er vi selvfølgelig dybt taknemmelige for”, lyder det fra direktøren.

Annonce