Forside Nyheder

Netflix’ vækst har tabt pusten

-

Der var bekymrede miner at spore, da Netflix onsdag fremlagde sit kvartalsregnskab.

Netflix er nemlig ikke vokset lige så hurtigt som forventet. Slet ikke. Da streaming-giganten fremlagde kvartalsregnskabet for første kvartal i 2019, forventede ledelsen en vækst i abonnenter på omkring fem millioner i det følgende kvartal.

Men mellem april og juni i år hentede Netflix kun 2,7 millioner nye abonnenter – altså tæt på det halve. Der er naturligvis stadig tale om vækst, hvilket jo er positivt, men en halvering af nytilkommne bestanddele af indtægtsgrundlaget har alligevel stor betydning.

Annonce:

Netflix satser jo som bekendt mange penge på eksklusivt indhold, og som enhver, der følger Hollywood ved, så er det lidt som at gå på casino. Der bliver kastet mange millioner af dollars efter en produktion, og ofte kan der gå et helt år, før pengemændene bag har så meget som en fornemmelse af, hvordan slutproduktet bliver.

Med andre ord er Netflix’ satsning på eksklusivt indhold en stor investering i fremtiden ud fra en forventning om at indtægterne bliver ved med at rulle ind. Men dagens årsregnskab er det første tegn på, at Netflix ikke kan gå på vandet, og at de også kan være sårbare ved at overvurdere den fremtidige kundetilstrømning.

Konkurrence eller sløvt udbud?

Netflix mener dog selv, at det primært skyldes de prisforhøjelser, som firmaet for nylig gennemførte i visse markeder. ”Tilstrømningen har skuffet på tværs af alle regioner, men den skuffede især i regioner, hvor vi for nyligt gennemførte en prishøjelse”, hedder det i kvartalsregnskabets noter.

Det ligger dog også i den samme udmelding, at der er opbremsning i væksten over hele linjen, hvilket bør få alarmklokkerne til at ringe hos Netflix. Det kan være et tegn på, at øget konkurrence presser dem i forskellige markeder, og det er endda før Disney+ og Apple TV+ er blevet lanceret for alvor.

Omvendt er der mange af Netflix-markederne, hvor de ikke presses lige så hårdt af konkurrenter, som de f.eks. gør i EU og i USA. Og Netflix’ første kvartal i år var et af deres bedste nogensinde.

Så måske har det i virkeligheden mere at gøre med, at Netflix ikke havde så meget på programmet i forhold til store premiere i kvartalet. F.eks. havde ’Stranger Things’ først premiere 4. juli og er derfor ikke med i tallene.

Annonce: