Forside * Tema: TV-krigen

Håbet slukket: Ingen Discovery-kanaler hos YouSee fra årsskiftet

-

YouSee slukker nu håbet for deres tv-kunder. Der kommer ikke en ny aftale om Discovery-kanalerne på plads inden årsskiftet.

Når rådhusuret slår det nye år ind, vil det være slut med Discovery-kanalerne hos landets største tv-distributør.

Det betyder at kanaler som Kanal 4, Kanal 5, 6’eren, Canal 9, Eurosport 1 og 2, Discovery, Animal Planet, TLC og ID ikke længere vil være at finde på fjernbetjeningen. Hverken hos YouSee-kunder eller de foreninger der får leveret tv gennem YouSee.

Annonce:

YouSee har allerede meddelt at Discovery-kanalerne ikke bliver en del af de faste tv-pakker (grundpakke, mellempakke og fuldpakke) fra det nye år. Istedet var håbet at kunne tilbyde kanalerne via Bland selv.

Dette har Discovery hidtil afvist. Hvis deres kanaler ikke kan være en del af tv-pakkerne, så bliver de slet ikke en del af YouSee.

Læs også: Discovery: YouSees adfærd er stærkt konkurrenceforvridende og diskriminerende

Dermed har YouSee-kunderne længe fået stillet i udsigt, at der var en risiko for at alle Discovery-kanalerne går i sort hos YouSee fra årsskiftet.

 

YouSee: Ingen Discovery-kanaler fra årsskiftet

Nu slukker YouSee håbet for tv-kunderne. Der bliver ingen ny aftale inden nytår, og dermed slukker Discovery-kanalerne.

“Desværre har vi endnu ikke kunne finde en løsning, der både sikrer en fornuftig pris og mere valgfrihed til vores kunder. Derfor må vi erkende, at vi ikke når at lukke en aftale med Discovery Networks og bliver nødt til at varsle vores kunder om, at Discovery’s kanaler ikke vil være en del af vores udvalg fra årsskiftet”, og fortsætter Jacob Mortensen, direktør for YouSee, og fortsætter:

“Det er vi kede af på vegne af vores kunder, og jeg kan forsikre, at vi vil forhandle videre, og håber, at vi senere i det nye år igen kan tilbyde Discovery Networks indhold i vores tv-produkter”.

 

YouSee: Det er prisen der skiller os

YouSee forklarer at er flere grunde til, hvorfor det denne gang har været svært at blive enige om en aftale.

En af grundene er, at YouSee hverken vil eller kan blive ved med at hæve priserne på faste tv-pakker med indhold, som bliver set mindre og mindre.

Selvom danskernes seervaner har ændret sig, og der er færre til at være med til at betale for kanalerne, er der fortsat en tendens til, at kanalejerne hvert år forventer højere betaling for deres kanaler. Denne tendens har skabt en negativ spiral af prisstigninger og kundeafgang.

“Der er fortsat mange kunder, der foretrækker faste tv-pakker. Vores fornemmeste opgave er at sikre en rimelig pris og det rette indhold til dem. Selvom mange tv-kanaler har færre seere end tidligere, bliver de fortsat dyrere for os distributører”, fortæller Jacob Mortensen, og fortsætter:

“Derfor bliver det endnu vigtigere at sammensætte de faste pakker, så pris og indhold afspejler tv-seernes reelle efterspørgsel. Vores kunder bør grundlæggende betale for det de ser – specielt i et tv-marked, hvor kunderne i stigende grad ønsker selv at vælge deres indhold. Det skal vores tv og streaming-produkter afspejle”.

 

Sportsrettigheder benyttes ofte aktivt i prisforhandlinger

YouSee fortæller at der ofte spilles ind med sport, når der forhandles om at hæve priserne eller ændre på kanalernes tilgængelighed. Sportsrettigheder kan nemlig være en afgørende faktor, når en stor del af danskerne vælger tv-pakke.

“Vi ønsker, at vores kunder har adgang til alle de vigtige sportsbegivenheder. Men vi bliver i forhandlinger ofte mødt med krav om, at hvis vi vil have kanaler med vigtige sportsrettigheder i pakkerne, så skal vi også tage en række andre kanaler med i købet. Samtidig bliver sportsrettigheder ofte fordelt på en række forskellige tv-kanaler”, fortæller Jacob Mortensen, og fortsætter:

“Det reducerer valgfriheden for os og for tv-kunderne, når de vigtigste sportsrettigheder bruges til at sælge kanaler med aftagende seertal. Derfor er vi nødt til at kæmpe imod denne tendens på vegne af vores kunder”.

YouSee håber at kunne få forhandlet en ny aftale på plads med Discovery i det nye år.

 

Se også: Øvrige artikler i tema TV-krigen

 

Annonce: