Forside * Featured

Feature: Sådan fik vi biograf i stuen DEL 6 – Kalibrering og Review

-

I denne sidste del af vores stuebio feature, kalibrerer vi biografen, lytter og tuner – for at læne os tilbage og vurderer resultatet på godt og ondt.

Kalibreringssession

Feature: Sådan fik vi biograf i stuen DEL 6 – Kalibrering & Review

DEL 1: Krav og visioner for hjemmebiografen defineres.
DEL 2: Overvejelser og valg af højttalere og forstærkere.
DEL 3: Overvejelserne bag kilder, surround processor og placering
DEL 4: Overvejelser og valg af Projektor, lærred & TV
DEL 5: KAOS eller Custom Remote?
DEL 6: Kalibrering og Review (denne del)

Annonce:

Efter at være kommet på plads med Audio, video, installation og et custom remote system til biografen, skal vi prøve at få det bedste ud af det hele, og sikre os at udstyret er kalibreret rigtigt.

Kalibrering af billede:

Jeg har arbejdet med prof. video i mange år, men jeg har aldrig selv udført præcisions kalibrering af professionelle monitorer, der er omgivet med stor trolddom og mystik. 😜.

For en professionel colorist, er det naturligvis helt afgørende at farverne sidder 100% i skabet, men for mig er det knapt så vigtigt. Jeg er tilfreds med 95% farve præcision på billedsiden. Det kan heldigvis nås næsten ved at justere på øjet. Alligevel kalder jeg på en tidligere medarbejder og god ven, der er ISF certificeret og herlig nørdet også på det område, og vi bruger en hel eftermiddag på at flytte LG OLED skærmens røde farve en lille smule, ved hjælp af diverse test signaler.

Film mode – er et langt stykke af vejen

De fleste moderne fladskærme fra respektable producenter er ret tæt på det ideelle, når man bruger film mode og får slået al kompensations gøglet fra, – hvilket der er meget af. Støjreduktion, motion kompensation, dynamisk kontrast, ekstra skarphed og det der er værre. HELDIGVIS er der sket en udvikling på dette område, så vi stakkels konsumere snart bare kan trykke på EN knap, hvis de gerne vil se billedet som filmproducenten havde tænkt sig det skulle se ud, nemlig “filmmaker mode”. Det er et fremragende initiativ i min optik, der vil tillade at mange flere får mulighed for at se hvordan det bør se ud.

Stort set alle “billedforbedringer” slås fra. Hvis du er i tvivl, sig nej! 🙂

I vores tilfælde, er vi igennem LG OLED tv`ets billed menu, slår alt fra og ender med et naturligt, filmisk billede der ser helt “rigtigt” ud i mine øjne. Jeg tilføjer en lille smule “judder reduction” til lige at tage kanten af den værste motion blur ved 24p film, for at få TV`et til at ligne projektorens mere filmiske bevægelse lidt mere.

Der er mulighed for at eksperimentere med de-judder og de-blur. En lille smule kan tage kanten af hakkende 24p film, UDEN at ødelægge den filmiske oplevelse.

HDR problemer på projektor

Med projektoren er det straks værre, for her volder især HDR problemer, grundet forkerte mastering metadata på mange UHD diske, der resulterer i forkert tonemapping. Se testen af Panasonic DP-UP9000 der netop prøver at fikse dette potentielle problem.

Med Apple TV som kilde er det lidt nemmere, for her kan man bare tvinge afspilleren til at levere rec709/SDR (Standard Dynamic Range) farverum, hvilket er det vi foretrækker når der bruges denne projektor.

Generelt er vi rigtig godt tilfreds med billedkvaliteten, der er meget filmisk med et flot sort niveau, og naturlige, livlige farver. Vi er naturligvis hele tiden opmærksom på udviklingen. Det kunne være fantastisk med en endnu mere HDR kapabel lysstærk projektor med bedre tone mapping funktioner og måske også native 4K. Jeg er også fristet af et (endnu) større, perforeret lærred…

Kalibrering af audio

At få audio til at være i skabet er imidlertid en helt anden sag, for her er jeg faktisk aldrig tilfreds 🙄, hvilket er en god ting for en HIFI/surround anmelder / AV konsulent. Som audio mixer, bliver man hele tiden nødt til at spørge sig selv hvad det er man hører, og har med rette totalt paranoia efter mange traumatiske professionelle oplevelser, hvor et mix f.eks ikke oversættes som forventet.

Børn og subwoofere

Et sjovt eksempel er fra engang, hvor min lille dreng kravler rundt og leger på gulvet i studiet, mens far har travlt med at lave et mix færdigt der skal i biografen om aftenen… Sønneke synes det var sjovt at justere på gainknappen på subwooferen 8-10 dB op, uden faderen så det…. Resultatet var, at mixet havde 10 dB for LIDT LFE i biografen..og en mix-session hvor der blev kæmpet ekstra meget med LFE effekterne, der var alt for overvældende og derfor blev nedtonet kraftigt….)

Kalibreringen af lydsystemet i hjemmebiografen deler jeg op i flere faser:

Udmåling med REW software foregår ved hjælp af multikanals audio til processor via HDMI og en UMIK-1 kalibreret målemikrofon via USB.. Sjovt på en Macbook Pro med diverse adaptere 🙂
# Opgave Kommentar
1 Grundlæggende test af kanaler og “hul igennem”
  • Er der højttalere der ikke er tilsluttet korrekt?
  • Defekte enheder?
  • Forkert fase?
  • Byttet rundt på L/R ?

  • Det tjekkes nemmest med lyngdorf processoren med en funktion der hedder “verify speakers”, der sender et pinknoise signal ud til hver kanal.  Lyder dette signal ikke subjektivt ens, eller kommer det ud af en forkert kanal, så er kan man efterforske herfra.  
2 Definere kanal konfiguration,  delefrekvenser og placering I lyngdorf MP processorernes meget raffinerede setup, er der en “speaker setup” side, hvor man opsætter kanal konfigurationen, placering af højttalerne og delefrekvenser. 

I vores tilfælde konfigurerer vi et 7.4.1 system, hvor de to X12 subwoofere køres sammen som en mono LFE delt ved de THX anbefalede 80Hz.  Der er også mulighed for at køre stereo subs, hvilket jeg også prøvede med højere delefrekvens,  men jeg fik bedre resultater med et rent LFE setup.  Faktisk kan man med Lyngdorf processoren køre både med stereo subs, OG LFE.  Der kan også konfigureres front og back LFE m.m, lidt afhængigt af, hvor mange kanaler man bruger i alt.   Meget fleksibelt.

3 Sætte afstande Dette gøres med en lasermåler og plottes ind i processoren for hver fokus position. Afstandene vil kompensere for de indbyrdes afstande fra højttalerne til lytte positionen for den bedst mulige fase og timing.

 Indstillingen er utrolig vigtig i forhold til timing af subwooferne, men også vanskelig, da især afstand til subwoofere er svær at få helt korrekt.   Jeg vælger at måle afstanden til bagvæggen i første omgang.

Det er min erfaring, at det ikke kan betale sig at have forskellige afstandsindstillinger til front kanalerne Left,Center,Right MEDMINDRE at de er placeret asymmetrisk.    Jeg synes det nemt kommer til at lyde for diffust, og mit udgangspunkt er derfor at plotte den samme afstand ind på alle tre front kanaler som udgangspunkt, da det sikrer et bedre og strammere stereo perspektiv.

4 Balancere subwooferne Da vi benytter to M&K X12 subwoofere i en LFE konfiguration, vælger jeg at køre dem begge på samme balancerede XLR output, og loope signalet fra den ene subwoofer videre til den anden.    Med et SPL meter (jeg bruger et klassisk radioshack analog meter eller Decibel:X app på en iphone) sørger jeg for, at subwooferne spiller lige højt i master lytte positionen.   

Grundet placeringen, hvor den ene er hjørne placeret og den anden i princippet er midt i rummet, er der forskel på den akustiske forstærkning (se del 2 om højttalere og forstærkere)

4 Køre Room perfect Lyngdorfs roomperfect system er et “Lukket” system, som er lavet fuldautomatisk.  

Først sættes et reference lydniveau for kalibrerings signalerne med den professionelle målemikrofon placeret i den primære lytteposition.  Det samme gælder for subwooferne, der skal være indenfor en vis tolerance.    Herefter guider systemet til forskellige random mikrofon placeringer der skaber en analyse af rummet. 

 Efter en serie målinger, udregner processoren room perfect filtrene.    Herefter kan man udmåle flere lytte positioner (op til fem i alt). 

Fordelen ved systemet er at det ikke kræver den store “lyd snedker” eksamen at køre.  Bagdelen er, at justeringsmulighederne er ikke-eksisterende og man simpelthen bare må lave målingerne om og håbe på et bedre resultat hvis man ikke er tilfreds.   Det tager ca. 3 timer at køre en fuld kalibrering af et 7.4.1 system, så det er ikke noget man gør hver anden dag…😜

5 Lytte Rumakustik, timing, fase,  delefrekvenser….    I sidste ende handler det om det du hører.   Der er stort set ingen rum der er perfekte, og slet ikke i en almindelig stue, så jeg lytter nogle dage, og noterer de ting jeg evt. synes skal “efterforskes”. 

Jeg synes f.eks at der er en kanal der subjektivt stikker lidt ud, så jeg noterer at jeg vil dobbelttjekke gain justeringerne som room perfect har udført. 

Jeg bemærker også et problem i den allerdybeste bas, hvor der mangler noget energi.  Der er en rum-udligning et eller andet sted i 20-40 hz området som er en kendt “feature” i vores stue.  En rum-udligning opleves som om at de frekvenser er meget dæmpede i lyttepositionen. 

Room perfect gør et virkelig godt job med at integrere subwooferne, der “smelter” flot sammen med alle kanalerne, men jeg synes der mangler lidt “punch”, hvilket kan tyde på at subwoofernes timing med frontkanalerne ikke er helt i skabet.   Lige på dette punkt, skal der forbløffende lidt til, for at få et markant anderledes resultat, hvilket har stor betydning for f.eks musiklytning!

6 analyse For at analysere timingen på systemet, benytter jeg en UMIK-1 målemikrofon sammen med det supertunge audio akustik analyseværktøj REW.

Ved hjælp af en HDMI adapter med multikanal support, leveres test signaler til MP processoren, og UMIK-1 USB mikrofonen placeret i master lytte postionen kan så give os indsigt i timingen.   Da jeg ikke har det store ninja kørekort i REW, kalder jeg på min akustik/DSP udvikler ven der lever og ånder REW.   Det kan klares online, hvor jeg hjælper med at udføre målingerne og eksperten analyserer dem og laver simuleringerne.    Vi bruger center kanalen som timings reference.

Ved hjælp af REW værktøjet der tillader at simulere diverse situationer og kombinationer, finder vi frem til den optimale timing omkring delefrekvensen hvor LFE kanalen skal times 2 millisekunder frem og center kanalen skal flyttes 1 millisekund tilbage for den optimale timing.    Det oversættes til hhv. plus 64 cm på afstand indstillingen til LFE kanalen og minus 32 cm på center kanalen der ligges til/trækkes fra de målte afstande i en ny fokus position indstilling på MP processoren. 

Vi ser også problemet med rum-udligningen, der er et ret kraftigt dyk omkring 30Hz på 10dB.   Til gengæld er der rigeligt med 20 og ekstra af 40Hz, hvilket Room Perfect godt kan kompensere for. 

Problemet er blot at med en room-mode er det ikke bare at smide mere power i den uheldige frekvens, for det er en kamp man ikke kan vinde.  Det kan kun overkommes med radikale ændringer af rummets dimensioner, store bass-traps m.m.   De 30 hz indfinder sig i husets næste rum, eller ude i DVD reolen, hvor filmene har det med at “rejse”, –  men altså bare ikke i lytte positionen :-).  I vores tilfælde, kan room perfect kompensere lidt, men ikke fikse problemet helt.      

7 room perfect kalibrering Med de nye, reviderede afstands indstillinger på baggrund af REW analysen, kører vi nu en ny fokus position indstilling med room perfect.
8 Lytte Blev resultatet subjektivt bedre?  

Efter de nye indstillinger for timing, lytter jeg igen og dobbelttjekker kanalernes indbyrdes balance med en test disk fra dolby.   I første omgang lytter jeg bare, og hvis jeg hører noget mistænkeligt, så triple-tjekker jeg igen med et SPL meter.    Jeg tror aldrig på at et SPL meter er “klogere” end mine egne ører.   Hvis der er noget der stikker ud niveau mæssigt, men måler rigtigt, justerer jeg indtil at det lyder rigtigt subjektivt, uanset hvad meteret siger.  Det er jo mig, der skal høre på det! 

Resultatet af de få millisekunders justering af subwoofer timingen er forbløffende godt.   Ved hjælp af to forskellige fokus position indstillinger kan jeg “flip-floppe” i mellem en “før” og “efter” profil.   Den nye timing resulterer i en mere fast bund med et fedt “punch” og attack i bunden.   Mission accomplished! 
9 Final Touch Til sidst, er det muligt med MP processoren at lave “voicings”, der er en avanceret tone kontrol / EQ indstilling med op til 8 fleksible bånd.  Dette kan bruges til at justere på responsen hvis der er noget man “overall” gerne vil ændre.   I vores tilfælde, er jeg rigtig godt tilfreds med både bastryk og roomperfects tilt/afrulning i toppen, og kan ikke høre nogen “dårligdomme” der kræver yderligere kompensation. Eventuelle brug af voicings bliver på individuelle kilder, der måtte have brug for det.  

 

her en lynskitse over indretningen til reference.

Lyngdorf MP50 setup:

For hver kanal er der mulighed for at justere crossover frekvens, kompensere for delays, bi-amping, roll off m.m.
Setup af afstande til lytte positioner (fokus positioner) Det er også her at vi finjusterede timingen på subwooferne, hvilket gjorde en stor forskel. Denne finjustering kan være ret tidskrævende at eksperimentere med, men det er det værd!
Channel gain indstillinger. Her kan man se hvad Room Perfect har målt og lave eventuelle korrektioner, bemærk separat justeringsmulighed for AURO!
Den geniale speaker konfigurations side, hvor vi definerer vores setup. Stort set alle konfigurationer kan imødekommes. Bemærk mulighed for 4 subwoofere OG en LFE kanal.. De fire AUX outputs benyttes til dette (eller til wide, VOG, flere topkanaler o.s.v). Ændringer i setuppet kræver ny Room Perfect kalibrering….
Voicings er en raffineret 8 bånds tonekontrol, der kan lægges på efter roomperfect. Dette kan gøres generelt, eller pr. input. Her min tuning til støvet lydende vinyl fra halvfjerserne på systemet 🙂

 

I får også lige et screenshot af den fine video output matrix. Her kan man definere præcis hvordan man gerne vil have at de 3 uafhængige outputs skal opføre sig. HDBT outputtet føder f.eks zone b med signal fra den ene bluray afpiller og passerer bitstream audio til tv`et her.

Review af biografen

Nu har jeg set og hørt en del hjemmebiografer og studier (må vi også se din?, se nederst i artiklen!) , så jeg behøver vist ikke at tage fløjlshandsker på, eller være bange for krænkelsespolitiet når det er min egen biograf….Så lad os gå direkte i de åbenlyse problemer 😳

Et hvid loft… er hvidt!

Det ærgrer mit sarte øjne at se på refleksioner fra et hvidt loft. Så er det sagt. Det tager fokus og kontrast væk fra lærredet. Ved film i cinema widescreen format, savner man også det vilde sortniveau fra OLED skærmen. Vi mangler et tab-tension lærred med elektronisk masking, eller at den sammenrullelige OLED teknik der allerede nu er tilgængelig,kommer op i store størrelser (og ned i pris). Fremtiden er spændende på det punkt!

Room mode:

Rummet har ret kraftig udligning ved 30 hz. Det er svært at gøre noget ved når der ikke må flyttes vægge eller laves særlige akustiske løsninger. Vi kan heller ikke placere subwooferne på andre måder. Room Perfect gør klogeligt ikke en ekstrem indsats for at prøve at korrigere kraftigt, men glatter i stedet responsen omkring den problematiske frekvens. En kraftig udligning har også harmoniske frekvenser der også lider under det, men er nemmere at korrigere på og ikke så kraftige. (30-60-90-120-150-180-210Hz og så videre).

Resonanser:

Der er et par resonanser i rummet der irriterer. F.eks radiatorer der vibrerer omkring 20-25 hz, og nogle paneler, emhætte og andre “features” i stuen. Der er også et glasskab, der kan synge lidt med i mellemtone området når niveauet er højt.

Efterklangstid:

Efterklangstiden, især i mellemtone området er også noget jeg godt kunne tænke mig at få under lidt bedre kontrol. Noget af efterklangen er f.eks emhætte, selve lærredets kassette, et skab i metal og glas m.m.

Alt dette bidrager til mindre kontrol og mere farvning af lyden, og bliver kun et større problem med et kraftigt system der flytter noget luft.

Room perfect:

Room Perfect rumkorrektion er god til at integrere subwooferne og bløde kraftige peaks op uden at skabe filter artefakter. Room perfect balancerer også lyden af venstre front kanal, der er ganske tæt på en sidevæg/rude og korrigerer alle surround og top kanalerne flot, så der fremkommer en meget sammenhængende og ens klangkarakter hele vejen rundt. Uden rum-korrektion falder lydbilledet helt fra hinanden i rummet.  Der er ingen tvivl om, at systemet har stor glæde af rum korrektionen.

Oplevelsen:

Når mørket er faldet på, og projektoren tændes – suges man straks ind i filmens verden. Billedet står med et, for en projektor – flot sortniveau, levende, naturlige farver og man savner ikke lys i SDR mode. Bevægelse har lige den rette mængde motion blur til at være filmisk uden at være fjollet, og jeg er godt tilfreds med sort/skygge detaljer.

I de primære stole, fylder billedet hele synsfeltet, så der ikke er noget der distraherer filmoplevelsen. M&K lydsystemet leverer en kraftfuld, dynamisk og lidt PA system agtig klang, der lugter lidt af biografernes systemer. Lyden er mere velopløst og detaljeret end i biografen,aldrig grov,  men stadig er der en umiskendelig biograf sound, hjulpet godt på vej af rigeligt med LFE når der kaldes på det, der kan skabe utroligt intense stemninger.

Lyden er aldrig presset, og leveres med et stort overblik uanset hvor travlt dramaet er. Den dynamiske formåen er imponerende, og vi har ved flere lejligheder fået skræmt livet af os af film der udnytter muligheden for at udnytte dynamikken.  Især center kanalen er værd at fremhæve. Stemmer og center action står med en god autoritet der er knivskarpt mejslet ud. LFE er tilpas kraftfuld og kan få buksebenene til at blafre. De manglende 30Hz, kan dog i nogen situationer få særlige LFE effekter til at fremstå noget “hult”, hvor det man mangler er kroppen i LFE effekten, mens det man mærker & hører ligger udenfor det problematiske område. Hertil selve rummet (radiatoren, glasskabet) fordi selve effekten måske ligger lige i 30Hz rum-udfasningen. Dette høres eksempelvis tydeligt i filmen “Hereafter” hvor lydsporet anvender nogle dybe drøn i 30Hz området igennem hele filmen. Disse drøn mangler sin rigtige vægt på mit system.

Top kanaler med plads til forbedring:

Top kanalerne er ikke så veldefinerede direktionelt som jeg har hørt topkanaler på andre systemer. Jeg mindes især en steinway-lyngdorf hjemmebiograf jeg har besøgt (anmeldelse kommer senere på året her på recordere.dk), hvor top kanalerne var små dipol højttalere og definitionen var noget helt, helt andet.

Vores IW150 lofthøjttalere spiller direkte ned i det hårde gulv, og reflekterer dermed direkte, hvilket betyder at højde laget ikke føles helt så langt over hovedet som det kunne. Dette kan formentlig løses med at få dem vinklet 30 grader mod lytte positionen, hvilket dog gør disse kanaler lidt mindre “diskrete” i stuen rent visuelt. Lydmæssigt, er de imidlertid meget imponerende, og i situationer hvor der virkelig kaldes på saft og kraft fra loft-kanalerne imponerer de med deres helt ubesværede levering ved alle niveauer, noget der kan leges med i processorens PARTY mode, hvor alle kanaler anvendes til at spille stereo.  Det er et seriøst lydtryk der kan skabes med 11 M&K kanaler i fuld aktion!

5.1/ 7.1 musik er et hit!

Musik gengives med kraft og ubesværethed. Især gode 5.1 musik indspilninger på SACD, DVD Audio eller nogle af de mere heldige forsøg med Dolby Atmos fra TIDAL er en fornøjelse. Blandt favoritterne er Hoff Ensemble i den forrygende 2L high-res 5.1 indspilning “Quiet winter nights”, Claire Martin – “Black Coffee” i 5.1 mixet fra Linn Selections SACD, The Weeknd – “Blinding lights” album i Dolby Atmos på Tidal, David Foster – “Hitman” koncert på Blu-ray i DTS HD 5.1 m.fl.

Man sidder placeret lige i mellem left/right surround tripolerne, og det er som næsten at “tage rummet på”, og bidrager til den utroligt realistiske rum fornemmelse som kan være til stede i gode 5.1 indspilninger.

Higher-end HIFI

Den kraftfulde, lidt PA/Monitor agtige lyd fra MK systemet har klart sine største forcer med film, live musik, og moderne elektronisk musik. Derimod er der et godt stykke til den ekstremt vel-opløste high-end lyd som man f.eks finder i det Technics Reference Class HIFI system jeg testede for nyligt. Selvom jeg ofte sammenlignede musikoplevelsen på de to systemer i samme rum, vendte jeg altid tilbage til musik på Technics systemet der præsenterede en utroligt intim og detaljeret soundstage, der bedst kan sammenlignes med forskellen på en Mukkert (M&K) og en perfekt dimensioneret hammer (R1). Begge dele har sine forcer. Det skal ikke forstås sådan at MK systemet ligefrem lyder groft eller skingert på nogen måde. Det gør det ikke. Det skal snarere forstås sådan at mikro detaljer, lækker silke blødhed, og transparens bare ikke er på samme niveau som high-end HIFI i direkte sammenligning. Det er to helt forskellige skoler, – og endnu en grund til man selvfølgelig bør have TO systemer 😜….ikke?

Er der nogen minusser ved sådan et system?

Ja, det er der.  De to største:

Man hører straks når der er tale om et fesent lydmix eller hvis lydkvaliteten ikke er optimal.  Det er nemt at høre forskel på lossy og lossless audio, og vi får desværre mere og mere af det førstnævnte, fordi mange mennesker lader sig nøje.  Lyden lider også under at blive mastered til soundbars og det der er værre.  Det høres med det samme på et system som dette.  F.eks Apple premieren på “greyhound” i dolby atmos, er en flad, kedelig affære på et system som dette.  (der er stof til en hel artikel her..)

Fremtidige upgrades?

Der er selvfølgelig ting der skal prøves i fremtiden.   På ønskelisten står der transparent lærred et par størrelser op eller ny skærmteknologi som samsung “the wall” eller et monster OLED “lærred” som erstatning for både TV og projektor.  End mere HDR duelig projektor kunne også komme på tale.  Slutteligt, nærmer vi os en overhaul af custom control systemet fra RTI, med en ny remote og programmering med diverse tilpasninger og optimeringer med endnu dybere integration med Lyngdorf processoren til f.eks Zone B.    Der er altid mulighed for forbedringer i en hjemmebiograf!

Har du en hjemmebiograf der kan inspirere andre?

Det handler ikke om hvor fancy den er, – det handler om at inspirere andre! Fortæl om den og lad os teste din biograf.  Start med at skrive til os!

Hent hele denne feature som en samlet PDF.

Som en service har vi samlet hele denne feature i en PDF du kan downloade. Denne kan du f.eks smide i f.eks “ibooks” på en iPad eller ligende for mere detaljeret læsning i sommerferien 🙂

Download den her: Feature recordere.dk – Sådan fik vi biograf i stuen download

Morten Stjernholm er inkarneret film & musik elsker, og har 30 års erfaring fra den professionelle audio/video industri, både på den skabende og den tekniske side.  Yderligere er han stifter og medstifter af flere virksomheder i den professionelle AV branche. 

På recordere.dk anmelder han især det tungere HIFI og surround. Hans grundfilosofi er,  at hvis det lyder rigtigt, så ER det rigtigt.

Mortens forskellige lyd-eventyr kan følges på instagram profilen stjernholmreviews

Denne artikel er en del af serien: hjemmebiograf

Denne artikel er en del af serien: Hjemmebioreview

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.