Forside * Featured

Størrelse på streamingtjenester i Danmark 2020

-
Foto: Shutterstock.com

I året 2020 var der fremgang på streaming i Danmark, men enkelte tjenester gik tilbage.

Den årlige rapport fra DR Medieforskning er udkommet, og den giver en frisk status på populariteten af de største streamingtjenester i Danmark.

DR har samarbejdet med analysevirksomheden Kantar, og det er muligt at sammenligne 2020 med 2019. Dog er tallene for 2019 målgruppe 12+ år mens tallene for 2020 er målgruppe 4+ år.

Annonce:

Så samtidig med at DR flyttede børneindhold fra flow-tv til streaming, er medieforskningen også begyndt at opgøre tallene anderledes, så mere af børnenes forbrug tælles med.

Det gavner også Disney+ som åbnede i Danmark d. 15/9-20 og på blot 3,5 måneder nåede en imponerende andel på 16%. Det er andelen i de måneder som tjenesten var åben, tælles også de måneder med hvor tjenesten ikke var åben er Disney+ andel af det samlede streamingmarked 2020 på 6%.

Ifølge DRs medieforskere er der dog ikke noget som tyder på at Disney+ har kanibaliseret på de øvrige streamingtjenester. Indtil videre ser det ud til at være en tjeneste som benyttes som supplement.

HBO Nordic er gået markant tilbage, fra en andel i 2019 på 15% til en andel i 2020 på 10%. En del af det fald skyldes formentlig at den populære serie Game of Thrones, og HBO har kæmpet med at finde en afløser med samme popularitet. HBO Nordic erstattes i år af HBO Max, som vil få andet og mere indhold.

YouSees streamingtjeneste ‘YouSee TV & Film’ er gået tilbage i 2020 hvilket kan skyldes både kundetab og at det nok fortrinsvis er voksne som bruger den, da den primære anvendelse er forskudt flow-tv. Så nu hvor børnene 4+ år tælles med, så falder YouSees andel i det samlede billede.

Nuudays streamningtjeneste You.tv åbnede 22/9-20 og har endnu ikke fundet vej ind i målingerne fra Kantar, hvilket kan skyldes at tjenesten endnu er for lille til at tælle med i den store statistik.

Viaplay har oplevet en markant fremgang i 2020, og er den tjeneste som tager det næsthøjeste spring frem i andel (efter Disney+).

Skemaet er de tjenester som bruges mindst én gang ugentligt i Danmark, og her topper YouTube foran Netflix og DRTV.

 

Tjeneste2020 (%)2019 (%)Forskel (procentpoint)
1YouTube5246+6
2Netflix4839+9
3DRTV4237+5
4Viaplay2515+10
5TV 2 Play2018+2
6Disney+16+16
7YouSee TV & Film1215-3
8HBO Nordic1015-5
9Dplay53+2
10Apple TV+3+3
11C More Play330
12Viafree220
13Amazon Prime Video2+2

Kilde: DR Medieforskning / Medieudviklingen 2020

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.