Forside * Featured

Batteriet på dette elektriske fly lover godt for el-biler og smartphones

-

Rolls-Royces nye fly-prototype tog en jomfrurejse på blot 15 minutter. Men det var nok til at demonstrere, at el-fly ikke er nogen feberdrøm.

Når du hører navnet Rolls-Royce, så er det næppe elektriske fly, du først tænker på. Det er snarere noget med håndbyggede elektriske luksuskøretøjer i en prisklasse, hvor man ofte skal hedde Dronning Elizabeth II af Storbritannien for at være fast kunde.

Men Rolls-Royce har en lang historie i flyindustrien, hvis succes går tilbage til starten af firserne. Firmaets Trent-jetmotorer giver bl.a. passagerfly fra både Airbus og Boeing luft under vingerne, herunder den store Airbus 380-model (Rolls-Royce laver også motorer til kampfly og til fartøjer, der har vand som deres primære element).

Annonce:

Med andre ord har du formentlig fløjet med Rolls-Royce-motorer, hvis du bare havde lidt mere end sporadisk flyaktivitet før COVID stak en kæp i hjulet. Derfor kan det heller ikke overraske, at Rolls-Royce er med i front, når det gælder udviklingen af elektriske fly. Og i den forbindelse har firmaet netop slået en rekord, der kan få vidtrækkende konsekvenser for al elektrisk transport.

Rolls-Royce har nemlig netop haft sin prototype på et elektrisk fly ude på en jomfrurejse. Det var en kort tur på bare 15 minutter, men det var nok til at samle data ind, som firmaet så kan bruge til at udvikle videre på teknologien.

Væk med overflødig vægt

Rolls-Royce har givet flyet navnet ’Spirit of Innovation’, der naturligvis er inspireret af ’Spirit of St. Louis’. Dette var navnet på det fly, Charles Lindbergh brugte til at gennemføre den første non-stop flyvetur over Atlanten i 1927. Men den del af flyet, der allermest lever op til navnet ’Spirit of Innovation’ er hverken motor, vinger, eller cockpit. Det er batteriet.

Batteriet i ’Spirit of Innovation’ er ifølge Rolls-Royce det mest tætpakkede batteri nogensinde udviklet til et fly. 6.000 battericeller sidder i så tæt en konkfiguration, at al overflødig vægt er reduceret. Dermed kan batteriet levere mere energi i forhold til den samlede vægt end noget andet produkt i sin kategori – ifølge Rolls-Royce selv.

De 6.000 celler leverer 400 kW til de tre motorer, der driver flyet. Det svarer ifølge Rolls-Royce til omkring 500 hestekræfter, og firmaet siger, at flyet potentielt vil kunne opnå hastigheder på over 480 km/t. Det vil dog formentlig først være, når Rolls-Royce når de mål, de satte i 2020 ved lanceringen af Accel-projektet.

London til Paris uden udledning

Sidstnævnte er et fly med et 750 kW-batteri, der dog stadig baseret på 6.000 celler, så der skal presses endnu mere ud af batteriet, end Rolls-Royce gør nu. Hvis det lykkes, mener firmaet, at flyet kan flyve fra London til Paris på en enkelt opladning.

Den store udfordring ved at gennemføre den samme overgang til elektriske motorer på fly som vi har set på biler, er naturligvis batteriets vægt. En Tesla skal trods alt ikke bruge hestekræfter på at bekæmpe tyngdekraften på samme måde som et fly. Det er derfor altafgørende at udvikle batterier, der vejer meget lidt, men kan levere masser af energi.

Hvis flyindustrien for alvor går ind i udviklingen af sådanne batterier, vil det næsten uundgåeligt få en afsmittende effekt på udviklingen af batterier til biler og andre strømkrævende enheder, der således også vil kunne få batterier ombord, der holder længere.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.