Forside Baggrund

Avis: Ansatte hos alarmselskab delte nøgenbilleder af kunderne

-
Det er hos den svenske del af Verisure at de ansatte anklages for at dele nøgenbilleder af kunderne

Den svenske alarmcentral hos Verisure anklages for løs omgang med nøgenbilleder af kunderne.

Både nuværende og tidligere medarbejdere hos Verisure i Sverige beretter om en kultur hvor nøgenbilleder fra kundernes overvågningskameraer blev delt blandt de ansatte. Det skriver den svenske avis Aftonbladet.

Avisen har gennem længere tid gravet i forholdene hos alarmselskabets svenske alarmcentral. Der hvor de overvåger alarmerne fra kundernes hjem, og nu er det kommet frem at de overvåger mere end det.

Annonce:

Billederne hentes fra de kameraer som alarmselskabet har opsat i hjemmene. Situationerne med nøgne kunder opstod typisk når en alarm var blevet udløst ved en fejl, og kunderne lige var stået ud af sengen eller kommet ud af badet.

Her tog medarbejderne i alarmcentralen screenshots fra video, og herefter blev billederne delt i en fælles chat. “Kig lige på denne”, kunne der stå i en besked.

En tidligere medarbejder fortæller til avisen at det ikke kun var medarbejderne i alarmcentralen som kunne kigge med i chatten. Det var også kundeservice og repræsentanter fra ledelsen. Der kunne godt sidde 15-20 stykker og se på billederne samtidig.

Kulturen med deling af nøgenbilleder blev påtalt af ledere, på møder og i interne nyhedsbreve. Alligevel kan Verisures øverste ledelse ikke genkende anklagerne.

 

Verisure: Vi kan ikke genkende den kultur

Verisure i Sverige tager afstand fra de påstande nuværende og tidligere medarbejdere har fremsat, om at der deles nøgenbilleder af kunderne blandt selskabets medarbejdere.

“Deres påstande er meget alvorlige, og vi kan slet ikke genkende den måde, som vores virksomhed eller vores medarbejdere beskrives i artiklen”, fortæller adm.direktør i Verisure Sverige, Daniel Särefjord, til avisen, og uddyber:

“Vores medarbejdere er veluddannede og arbejder under strenge etiske krav og regler. Vores procedurer og teknologi er designet til at beskytte vores kunders privatliv samt deres sikkerhed og tryghed”.

Han påpeger at det først er muligt for deres operatører at få adgang til kameraer hos kunderne når alarmen er udløst.

“Vores procedurer og teknologi er designet til at beskytte vores kunders privatliv – det er f.eks. ikke teknisk muligt for vores alarmoperatører at få adgang til et kamera, uden at alarmen er udløst”, slutter Daniel Särefjord.

 

Annonce:
Forrige artikelDansk coronapas lukker
Næste artikelTEST: OnePlus 10 Pro – Endelig et flagskib igen
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.