Forside Produkter Mobil

Apples butik til gør-det-selv-folket er åbnet i USA

-
Sådan ser den nyåbnede, amerikanske servicebutik for Apple-produkter ud (Screenshot: Apple/Recordere)

Europa står som den næste region på listen, hvor Apple-brugere senere på året vil kunne få hjælp til selvhjælp, når iPhonen eller Mac’en skal repareres.

Man kan ikke sige, at det er en idé, Apple er kommet frem til på eget initiativ. Men derfor er det alligevel et stort skridt i den rigtige retning. Efter flere års pres fra både publikum og politikerne, vil Cupertino-firmaet nu hjælpe folk med at reparere deres Apple-produkter selv. Hjælpe-tjenesten, der blev annonceret sidste år, er netop åbnet i USA, og Europa følger efter senere på året.

Tjenesten hedder, naturligt nok, Self Service Repair og har hjemme på hjemmesiden www.selfservicerepair.com, der dog ser ud til i skrivende stund at være utilgængelig fra Danmark. Den er et resultat af en hel bevægelse, der i flere år har forsøgt at overtale tech-firmaer til at gøre deres produkter nemmere at reparere selv, uden at skulle sende dem tilbage til producenten eller til en autoriseret reparatør.

Annonce:

Den såkaldte ’Right To Repair’-bevægelse har arbejdet for at begrænse problematikken, hvor folk betaler i dyre domme for fornøjelsen af at undvære for en smartphone eller en computer i ugevis. Det fandt hurtigt gehør hos forbrugeraktivister og politikere på begge sider af Atlanten, der har været med til at lægge pres på tech-firmaerne.

Apple er blandt de første, der kommer på banen med en egentlig hjælpetjeneste til dem, der føler sig kompetente nok til at skifte glasset på en iPhone selv, eller forny batteriet i en MacBook. Den slags kræver normalt specialværktøj og adgang til servicemanualer, hvilket har været de autoriserede reparatørers domæne.

Spar penge – men ikke på delene

Og så er der naturligvis adgangen til selve reservedelene, hvilket heller ikke har været nemme at få fingre i som privatperson. Men det er netop disse produkter, Apples nye tjeneste nu tilbyder den brede offentlighed.

Som nævnt er ”servicebutikken” nu åbnet i USA, og Europa kommer senere på året. I den amerikanske butik er det foreløbig kun dele, værktøj og manualer til iPhone 12, 13 og SE, der er tilgængelige. Disse produkter vil blive tilgængelige til Macs senere, men dog kun til Macs med Apple Silicon ombord. Man må formode, at visse iPads også bliver understøttet på et tidspunkt.

Der er penge at spare på arbejdstimerne, men delene er ikke nødvendigvis billige. Et kit med et nyt display samt specialværktøj og nye skruer til iPhone 13 Pro Max koster således lidt over 278 dollar eller lige omkring 1.967 kroner før danske skatter og afgifter kommer oven i. I den pris er der medregnet en rabat for at sende de brugte dele tilbage til Apple. Prisen svarer cirka til lidt over en fjerdedel af prisen for en ny iPhone 13 Pro Max i USA.

Apple er dog langt fra det eneste firma, der er sprunget på reparér-selv-bølgen. Google og Samsung har også annonceret planer om at lancere lignende tjenester. Apples service-butik på nettet ser ud til at kunne blive en mulig model for, hvordan den slags udfordringer løses. Hold øje med disse sider for mere nyt om, hvornår Self Service Repair og de andre tjenester åbner i EU.

Annonce:
Forrige artikelStofa WebTV rykker ind på Android TV og Google TV
Næste artikelBritBox er åbnet: Her er alt indhold på den ny streamingtjeneste
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.