Forside * Featured

Mercedes kører over 1.000 km/opladning i alm. trafik

-
Foto: PR

Elbilen Mercedes-Benz Vision EQXX har kørt mere end 1.000 km på en enkelt opladning

Mercedes-Benz har haft deres elbil Vision EQXX på langfart, og det lykkedes at få bilen til at køre over 1.000 km på en enkelt opladning, og så var der endda ca. 140 km tilbage i batterierne. Det skriver Mercedes-Benz i en udmelding.

Det var ikke en tur på en lukket bane i optimale betingelser. Nej, en tur ude i den almindelige trafik.

Annonce:

Turen startede ved Mercedes-Benz’ udviklingscenter i Sindelfingen ved Stuttgart, gennem de schweiziske alper og Norditalien. Slutdestinationen var sydfranske Cassis nær Marseille. En strækning på 1.008 km.

Ved ankomsten til slutdestinationen – efter 11 timer og 32 minutters kørsel – var batteriets strømniveau således stadig omkring 15 procent, svarende til en resterende rækkevidde på omkring 140 kilometer. Det gennemsnitlige forbrug over hele turen var så lavt som 8,7 kWh pr. 100 kilometer.

Turen begyndte i koldt og regnfuldt vejr og foregik hele vejen i almindelig trafik og ved normale hastigheder, inklusive kørsel på de tyske motorveje med op til 140 kilometer i timen og nær hastighedsgrænsen andre steder. Temperaturen spændte fra 3 til 18 grader.

 

Foto: PR

Under turen var ladestikket forseglet og besigtiget af det uafhængige tyske test- og certificeringsorgan TÜV Süd, så de kan sige god for at der ikke blev snydt på vægtskålen og klatladet lidt undervejs.

“Vi gjorde det! Ved at køre mere end 1.000 kilometer i virkelighedens trafik med et forbrug på kun 8,7 kWh per 100 kilometer, har vi med VISION EQXX ganske enkelt skabt den mest effektive Mercedes nogensinde. Hele teknologiprogrammet bag bilen markerer en vigtig milepæl i udviklingen af elektriske køretøjer og understøtter vores strategiske mål om at blive førende på området”, fortæller Ola Källenius, CEO og bestyrelsesformand hos Mercedes-Benz Group AG.

Hvis nogen måtte føle sig fristet til at få sådan en langtrækkende elbil hjem, så må vi desværre skuffe. Mercedes-Benz Vision EQXX er en konceptbil.

 

Galleri

Selvom der er tale om en konceptbil skal I ikke snydes for flere billeder af rekordbilen.

 

Om Mercedes-Benz Vision EQXX

Vindglat design og innovative teknologier

Det er kombinationen af et ekstremt vindglat design, en relativt lav vægt og en række innovative teknologier, som giver VISION EQXX sin imponerende rækkevidde.

Med en Cw-værdi så lav som 0,17 – til sammenligning har EQS, verdens mest aerodynamiske personbil, en Cw-værdi på 0,20 – glider konceptbilen praktisk talt gennem vinden. Dette skyldes det dråbeformede karrosseri, som former sig elegant og coupéagtigt mod bagenden, hvor sporvidden mellem baghjulene er 50 millimeter smallere end mellem forhjulene. Den variable hækdiffuser, som automatisk aktiveres, når hastigheden rammer 60 kilometer i timen, er desuden medvirkende til at optimere flowet og reducere vindmodstanden.

Takket være drivlinjens 245 hestekræfter (180 kW) var det ingen sag for VISION EQXX at forcere de stejle stigninger, som den blev udsat for under den mere end 1.000 kilometer lange køretur. Kunsten var imidlertid at gøre det med lavest muligt forbrug, og derfor er VISION EQXX bygget ud fra letvægtsprincipper, hvor lettere metaller og alternative naturmaterialer har erstattet traditionelle komponenter. Et godt eksempel er det særlige kulfiber-sukker-kompositmateriale, som udgør den øverste del af batteriet, og som er en teknologi, der er videreført fra Formel 1. Tilsammen skaber den nytænkende anvendelse af materialer en samlet vægt på 1.755 kilo, hvilket er omkring 20 procent lettere, sammenlignet med en traditionel konstruktion.

Mindre, stærkere batteri – og effektive dæk

En markant del af vægtbesparelsen kommer imidlertid fra selve batteriet. Med 100 kWh rummer batteriet i VISION EQX næsten den samme mængde energi som batteriet i EQS, der i forvejen sætter standarden blandt markedets elbiler. Det særligt udviklede batteri til VISION EQXX fylder dog kun halvt så meget i volumen og er samtidig 30 procent lettere. Resultatet er yderst kompakt batteri, som blot måler 200 x 126 x 11 centimeter og vejer 495 kilo, hvilket betyder, at det også passer i en mindre størrelse bil. Batteriet er i øvrigt udviklet i samarbejde med tech-eksperterne fra Mercedes-AMG Petronas F1 Team.

Når det går ned ad bakke og under opbremsning, sørger VISION EQXX naturligvis for at omdanne den overskydende rulleenergi til ny strøm og yderligere forlænge rækkevidden. En ekstra sideeffekt ved denne feature er, at de mekaniske bremser sjældent kommer i anvendelse. Dette har gjort det muligt at udstyre VISION EQXX med en ny type aluminiumsbremser, som vejer signifikant mindre end de traditionelle udgaver af stål. Dertil kommer, at VISION EQXX også er udstyret med et tag bestående af 117 solceller, som leverer strøm til et 12-voltsbatteri, der blandt andet driver bilens navigationssystem. Denne løbende opladning med solenergi betød, at rækkevidden på køreturen blev forlænget med mere end to procent – svarende til cirka 25 kilometer over den mere end 1.000 kilometer lange rejse.

Ydermere bidrager dækkene til den ekstreme rækkevidde. Her har Bridgestone sammen med Mercedes-Benz udviklet et dæk med en ekstra lav rullemodstand på blot 4,7. Til sammenligning kræver det officielle EU-dækmærke en rullemodstand på 6,5 for at opnå topkarakter i klasse A. EQS anvender dæk med en rullemodstand på 5,9, hvilket allerede er betydeligt lavere, men med VISION EQXX går Mercedes-Benz altså skridtet videre. Et afgørende træk er dækkets dimensioner, 185/65 R 20, som giver en stor diameter kombineret med en smal dækprofil, ligesom dækkene også kombinerer to Bridgestone-teknologier: ‘ENLITEN’ teknologien, som sænker både rullemodstand og vægt med op til 20 procent, samt ‘ologic’ teknologien, som reducerer den naturlige deformation af dækket under kørslen.

Kilde: Mercedes-Benz

 

Denne artikel er en del af serien: Elbiler

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.