Forside * Nyheder

Reklame-Netflix bliver formentlig uden downloads

-
(Foto: Unsplash/Netflix/Recordere)

En iOS-udvikler har fået øje på text i Netflix’ app-kode, der fortæller os mere om planerne for et reklame-abonnement. Inklusive opsætningsprocessen, der fokuserer på relevante reklamer.

Man kan ikke få det hele. Og da slet ikke i streamingverdenen. Så bare fordi, stærkere konkurrence, inflation og andre eksterne elementer har tvunget Netflix til at planlægge indførslen af en reklamefinansieret plan, skal man ikke tro at træerne vokser ind i himlen.

Det bliver nemlig ikke bare en reklamefri oplevelse, man får, når man betaler for Netflix-abonnementer i fremtiden. Det ser også ud til at retten til at downloade fra tjenesten bliver forbeholdt betalende kunder.

Annonce:

Det kunne jo ellers være smart, hvis man kunne downloade reklamefinansieret Netflix-indhold og så finde en måde at spole hen over reklamerne på. Men den går ikke, Granberg. I hvert fald ikke, hvis man skal stole på iOS-udvikleren og tech-skribenten Steve Moser.

På sin blog med det herlige navn The Tape Drive skriver Steve Moser om, hvordan han har opdaget tekst i koden på Netflix-app’en (han skriver dog ikke hvilken version), der fastslår, at ”Downloads kan foretages på alle abonnementer undtagen Netflix med reklamer”.

”Netflix with Ads”

Det fortæller os to ting. For det første er der det oplagte, at Netflix i hvert fald p.t. ikke planlægger at give folk med reklame-abonnementer adgang til downloads. Men vi får også et indblik i, hvad Netflix har tænkt sig at kalde sit reklameabonnement, når det lanceres til næste år: ”Netflix with ads”.

Et relativt ligefremt navn, må man sige. Om vores oversættelse ovenfor kommer til at holde stik, vil kun tiden vise. Men Moser har også fundet ud af noget andet. Det ser ud som om, Netflix vil være helt åbne med det faktum, at reklamerne skræddersys efter brugernes interesser, og de vil endda inddrage brugerne i processen.

Moser har nemlig fundet en bid tekst, der meddeler, at app’en nu vil sætte ”reklame-oplevelsen” op og derfor lige beder om ”nogle detaljer, så vi er helt sikre på at du kun ser de mest relevante reklamer på Netflix”.

Netflix har tilsyneladende helt styr på, at folk vil synes opsætningsprocessen er lidt irriterende, for de følger op med ”Det er hurtigt overstået, det lover vi!”. Der er selvfølgelig lang tid til næste år, og Netflix kan nå at ændre ovenstående masser af gange, inden reklame-abonnementet rent faktisk lanceres. Og eftersom Moser ikke nævner et versionsnummer, er det svært at tjekke hans observation.

Med andre ord skal nyheden nok tages med et gran salt, som lignende nyheder plejer at skulle.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.