Forside * Featured

TikTok kan udfordre Spotify, Apple Music og Tidal

-
(Foto: TikTok)

Det populære, sociale medie med de korte videoer har registreret et varemærke, der indikerer at de er på vej med en musikstreamingtjeneste.

TikTok er uden tvivl det største fænomen indenfor sociale medier i flere år. På rekordtid er den oprindeligt kinesiske – og stadig primært kinesisk-ejede – platform blevet superpopulær over hele verden og har gjort, hvad mange ikke troede muligt.

TikTok er nemlig nu den største sociale medie-platform, der ikke er ejet af Meta og hedder Facebook og Instagram (med mindre, man tæller messaging-klienter og YouTube med under sociale medier, hvilket nogle analytikere vælger at gøre).

Annonce:

Platformen har endda fået Meta til at sadle om, når det gælder sine prioriteter for Instagram, der nu i højere grad bliver fokuseret på korte videoer, ligesom TikTok. Det er langt fra alle Instagram-brugere, der har hilst den beslutning velkommen.

Men ud over Meta ser TikTok nu også ud til at lange ud efter nogle andre platforme, nemlig Spotify, Apple Music, Tidal og alle de andre musik-streamingplatforme. Sådan er det i hvert fald, hvis man skal tro nyfundne informationer, som nyhedssitet Insider har fået øje på.

TikTok Music?

De har nemlig opdaget, at TikTok i maj ansøgte om at få varemærkebeskyttelse på ’TikTok Music’ i USA. Ifølge ansøgningen er der tale om en tjeneste, der lader brugerne ”købe, afspille, dele, og downloade musik”.

Der findes naturligvis allerede et hav af musiktjenester derude, så bare fordi TikTok lancerer endnu én, betyder det ikke nødvendigvis at Daniel Ek og Tim Cook ryster i bukserne over truslen mod Spotify og Apple Music.

TikToks “søster-app” Resso minder unægtelig om de musik-streamingtjenester, de fleste af os kender og bruger (Foto: ByteDance)

Men der kan faktisk være god grund til at tage TikTok endog meget alvorligt som en spiller på musikstreaming-markedet. TikTok har nemlig udviklet sig til at være en af de mest populære platforme at opdage musik på for den unge generation.

Siden ’Old Town Road’ for tre år siden eksploderede på TikTok og gjorde Lil Nas X til superstjerne, har især musikbranchen forstået, at platformen kan noget særligt, når det gælder introduktionen af nye kunstnere og nye hits til Generation Z.

Hvor de unge opdager ny musik

Fordi TikTok giver mulighed for at bruge en bid af et hit som underlægningsmusik til din egen video, kan et hit gå viralt langt hurtigere end på f.eks. YouTube. Og dermed har de unge taget TikTok til sig som det primære sted, de opdager ny musik. De vil hellere bruge TikTok end f.eks. Spotifys anbefalings-algoritmer.

På TikTok kan du naturligvis kun høre bidder af sange, og TikTok-brugere skifter derfor tit over på streamingplatformene for at høre resten af tracket. Således kan man på streamingplatformene finde playlister over de største TikTok-hits lige nu.

Men hvis brugerne ikke længere behøver at gå over på f.eks. Spotify for at høre eller downloade en nyopdaget sang, men kan blive på TikTok, er det naturligvis en trussel mod de nuværende markedsledere indenfor musikstreaming. Netop derfor skal ’TikTok Music’-varemærket nok tages alvorligt.

Det understøttes af, at TikToks primære ejer, kinesiske ByteDance, allerede driver musik-streamingtjenesten Resso i Indien, Brasilien, og Indonesien.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.