Forside * Fokus

Hjemmebio: RoomAV har bygget ny demo biograf – Vi tester den!

-

En på opleveren!

Navigationen siger Brøndby Vester, din anmelder har inviteret sig selv på besøg og stjæler remote controllen til RoomAV & HTPs nye demo biograf. 😄
Biograf Type High-end “Roomperfect demo” forhandler biograf
Prisklasse Samlet, ca. 2 millioner
TV / projektor / Lærred Barco Bragi CS projektor med Screen Research emask fastramme lærred.
Audio Fuldt Steinway-Lyngdorf 7.4.2 system i Dolby ATMOS konfiguration
Lokation Room AV / HTP, Brøndby
Bygget af Dennis Sørensen & Claus Glæsner 
Stil og stemning, gør efter sigende at man også kan tage sin bedre halvdel med til en inspirerende hjemmebio demo?

Vi har i Danmark nogle enkelte specialist firmaer der laver eksklusive hjemmebiografer til kunder med store drømme og medgørlige bankrådgivere.  De er så dygtige at det ikke er ualmindeligt at kalenderen er booket halve år frem i tiden med projekter i ind og udland.  Hvis man gerne vil opleve hvor godt det kan gøres (og tale med dem om hvordan måske også mindre kan gøre det)  er det en unik mulighed at besøge deres showrooms og få sig en på opleveren og en snak om AV drømmene.    

Da din anmelder hørte at RoomAV i brøndby havde bygget en ny demo biograf med det verdensberømte danske Steinway-Lyngdorf lydsystem, inviterede jeg mig straks på besøg til en demo, scorede fjernbetjeningen og fik en snak om projektet.

Annonce:

Eneste Steinway-Lyngdorf demo biograf på sjælland

RoomAV har rottet sig sammen med high-end distributøren HTP, ejet af Claus Glæsner, der også driver AV forretning blandt hollywoods film-elite i Los Angeles, USA.  HTP er repræsentant for Steinway-Lyngdorf i Danmark, og arbejder også for Lyngdorf inc. i USA. 

Den nye, meget lækre demo biograf er designet fra bunden til at vise hvor fedt det kan gøres, hvis drømmen er en rigtig hjemmebiograf i den seriøse ende uden ombygning af det eksisterende rum.

Jeg mødes af Claus Glæsner og Dennis Sørensen, der har samarbejdet om at bygge biografen til gavn og glæde for begge parter. 

Rummet bruges således både til forhandler og slutkunde demonstrationer, hvilket altså har gjort det muligt at bygge en Steinway-Lyngdorf demo biograf på sjælland. (Man kan også opleve en fuld Steinway Biograf hos Steinway-Lyngdorf i Skive efter aftale). 

Forskellige Fortress stole

Biografen er 4,8×6,5×2,8 meter med 7 sæder fordelt på to forskudte rækker, lækkert lys, incl diskret punktbelysning der blandt andet fremhæver de smukke S-15 dipol højttalere der bruges som surround kanaler.

Din anmelder sad fantastisk plantet lige i midten på første række i de lækre stole.

Stolene er fra amerikanske fortress, og her er installeret to forskellige typer, så kunderne kan prøvesidde mere end en model.   Unikt ved de elektriske fortress stole er at de kan leveres præcis som man måtte ønske det. Helt ned til materialevalg og bredden på armlæn m.v. 

Jeg er en ret korpulent mand i vægtklassen OVER 0,1 ton, og jeg sidder stadig fremragende i stolene, der har giver god støtte til længerevarende ophold, og i dette tilfælde, også god plads til mig i bredden. Luksus!

100.000 kroners lærred

Foran mig er det helt nye 305 cm brede Screen Research vævede emask scope format lærred, og bag mig en den nye Barco 5K Bragi CS LED projektor, der leverer fuld 4K opløsning i scope format grundet den større 5K chip.   Den laver relativt hurtigt automatisk format skift mellem scope og 16:9 format,  afhængigt af hvad der er brug for. 

Det er ikke et kæmpe frådende monster med special køling af en projektor. Den vil snildt kunne finde plads i de fleste hjem og levere KONGE billede.

Størrelsen på lærredet er helt perfekt til rummet, også på den anden række, som jeg også prøvede. 

Ingen særlig akustisk behandling

Det første jeg bemærker, – er et for en biograf ret levende rum rent akustisk.  Der er en efterklangstid, og en smule hård klang i rummet. 

Claus Glæsner fortæller, at biografen er lavet bevidst UDEN en masse akustisk behandling for at kunne demonstrere effekten af Roomperfect i et simpelt rum, der kan give sig ud for at kunne være en slutkundernes medierum i et almindeligt hjem.  “Med denne tilgang vil man få demonstreret effekten af Roomperfect rumkorrektions teknologien til fulde” fortæller han, og Dennis Sørensen tilføjer: “Det er et helt bevidst valg.  RoomAV ville normalt aldrig designe en hjemmebiograf uden at arbejde meget med akustikken først, men her giver det mening fordi vi gerne vil kunne vise HVAD der kan lade sig gøre med RoomPerfect og Steinway-lyngdorf i et almindeligt rum. Det eneste der er i rummet, er lidt Fibrotech akustik plader i loft og bagvæg”.

Et lydsystem der ikke syner af så meget,  men leverer utroligt lydtryk

En af de ting der gør Steinway-lyngdorf systemerne ret unikke, er størrelsen på højttaler systemerne.  På trods af de under 8 cm dybe kabinetter på front kanalerne bag lærredet, trodser de enhver forudindtagethed om lyd ved at være utroligt effektive.

Front kanalerne er monteret i denne ramme! Det giver en meget god fornemmelse af, hvor lidt de fylder, den vilde lyd til trods!
og her monteret i væggen. Center kanalen fødes med 2 x 400 watt forstærkning
Dennis beklager rodet, men den smalle kasse der er den ene af de to subwoofere. Det er helt ufatteligt, hvad der kan komme ud af de kasser i rummet.
BW subwooferne benyttes der to stk af i hver side. Kasserne er ikke særligt dybe, og kan derfor nemt integreres i de fleste vægge. Her et billede fra “byggeriet” bag lærredet.  (Foto: Dennis Sørensen)

Da jeg for nyligt gen-besøgte en Steinway-Lyngdorf installation hvor ejeren havde bygget lidt om, medbragte jeg diskret en lydtryksmåler.   Denne registrerede i løbet af filmen 112dB C-vejet SPL peak i min lytteposition.. 4 meter fra lærredet.  Dette fra højttalere der ikke syner af meget og tilmed er udstyret med en type af Ribbon tweeter.  Ingen horn her, og det lød helt u-anstrengt. 

Den samme oplevelse går igen her hos RoomAV & HTP i brøndby, men med endnu større skala i rumfornemmelsen og skarphed i placeringen af elementer i lyden over og bag mig. 

Jeg har medbragt mit eget demomateriale jeg kender godt, og får efter den indledende snak gennet Dennis & Claus ud af biografen, hvor hvad der skal vise sig at være mange timer skal prøve at finde noget at brokke mig over.   JEG ELSKER MIT JOB!

Oplevelsen af Biografen:

Med Top Gun “Maverick” på 4K UHD Bluray i afspilleren, med filmen i frisk erindring efter at have set den i 4 forskellige biografer landet over… (man er vel nørd, og det var en god undskyldning for at høre filmen i 2 x 7.1,1 x Dolby Atmos og se den i en 4DX biograf) er mit første indtryk et billede der sidder lige i skabet!   Farverne er dybe og ramt helt rigtigt, billedet har den helt rigtige Cinematiske fornemmelse, noget som godt kan gå lidt tabt med tidens Laserprojektorer til hjemmebrug.  Jeg finder senere ud af, at det netop er derfor at Dennis & Claus har valgt denne Barco Bragi CS projektor, der ikke er en Laser, men derimod en kompakt LED projektor.  Det giver bare det helt rigtige feel i billedet, der samtidig står med en detalje der kan måle sig med de bedste kommercielle biografer.  Sortniveauet er helt perfekt med fine detaljer i skyggerne i det afmaskede scope format billede.  WOW!   

Projektoren syner ikke af meget og siger faktisk heller ikke meget, – men hvilket billede!

Sidste gang jeg besøgte dette rum, var det for at se Samsungs “The Wall” kæmpeskærm i millionklassen, der kunne levere højlys så man burde tage svejsebriller på.  Men den cinematiske oplevelse var milevidt efter det jeg ser her.  Selvom stakken af penge samlet set for denne projektorløsning og lærred er i 400.000 kroners klassen, så er det vand prismæssigt i forhold til f.eks “The Wall”. 

Lyden

Da den første jetmotor startes i Top Gun – Maverick bliver jeg transporteret direkte tilbage i den kommercielle biograf.   Der er det helt rigtige “tryk” og niveau i rummet, med en utrolig god definition i lyden.  Især imponeres jeg over hvor præcist lyd elementerne placeres omkring mig og trykket fra de relativt kompakte subwoofere bag lærredet, der giver den helt rigtige vægt både ved forreste og bagerste række i rummet. 

I mange Dolby atmos systemer i mindre rum, kan det være svært at få den helt rigtige “overhead” lyd med tilstrækkelig separation.  Det er intet problem i dette rum, hvor overhead kanalerne er tiltet direkte mod sæderækkerne.   De små S-15 dipol højttalere der bruges som surround og bagkanaler har en helt særlig spredning af lyden, der bidrager til oplevelsen af at sidde i en perfekt “lydboble”. 

De små, diskrete S-15 dipol højttalere skaber et meget stort lydbillede, den lille størrelse til trods.

Med disney filmen “Lightyear” i afspilleren får jeg en super god fornemmelse for det store headroom der er i systemet.  Disney leverer stadig indhold der er mixet til reference niveau, med fantastisk luft og dynamik på de fleste udgivelser.   Lightyear imponerer fra det første whoosh, hvor lydsystemet i biografen afslører et mylder af små fine detaljer, jeg (desværre) ikke har hørt før nu.  Alting står som mejslet ud i sten med en luft og klarhed i mellem elementerne der er yderst sjældent at opleve i hjemmebiografer.  

her kan vi lige ane de bagerste IC26 “on celing” højttalerne i hjørnet af loftet.
og her IC26 i front fra anden række.

Det inspirerer mig til at ville høre noget musik på systemet her, men først må jeg altså lige checke en anden Pixar film, nemlig “find Nemo”, der også har et herligt detaljeret og dygtigt lavet lyddesign.   Her opdager jeg at det vist ikke er alle stemmerne der er indspillet lige godt…  Noget jeg aldrig har spottet før, og igen et hint om den opløsning Steinway-Lyngdorf lydsystemet er i stand til at levere.    Jeg eksperimenterer også med at benytte systemets upmixere, der eksempelvis tillader at man man upmixe et 5.1 eller 7.1 mix med enten Dolby, DTS eller Auro algoritmen, der så at sige trækker information ud af surround kanalerne til at skabe aktivitet i top kanalerne m.m.  Til de fleste ting foretrækker jeg personligt Dolby Up-mixeren, men i nogle tilfælde gør Auro 3D et rigtig fint job, også i en Dolby Atmos konfigureret biograf. 

Jeg lægger stort ud med musikken, med Dolby Atmos udgaven af 2L indspilningen af Magnificat, fremført Nidarosdomens jentekor og trondheimsolistene.  Det lyder præcist som jeg drømte det ville.  Fremragende separation, og ikke skyggen af “ringing” (højfrekvente resonanser) , der ellers kan være et irriterende problem med høje sangstemmer som disse på højtalere med dome tweeters.   Her gør ribbon tweeterne i systemet virkelig præsentationen ret. MUMS!  Det er som at blive transporteret til det rum der blev indspillet i,  og være tilskuer på den bedste plads.   Da jeg begynder at få en klump i halsen og ikke kan se remoten ordentligt for de våde øjne, skifter jeg straks genre og lytter til Bob Marley og de fremragende 5.1 mix på LEGEND, “the best of Bob Marley” bluray.  Her er der igen Luft, rytme og følelsen af at være en meget privilegeret koncertgænger på de bedste pladser.  Bob Marley står tørt og med en fast reggae bund der får mig til at hoppe i sædet. 

Tunings guru Claus Glæsner fanget foran elektronik racket. Afspillere er smart placeret bag en låge inde i biografen.

Systemet tillader også at jeg kan streame direkte fra spotify, så det prøver jeg selvfølgelig også, dog uden at det virkelig inspirerer til mere.  Stereo oplevelsen er noget flad, hvilket kan løftes ved at bruge førnævnte up-mixere for en større og mere omsluttende lyd.    Det er meget “Hyggeligt” at høre stereo musik på biografens kraftige lydsystem, men man transporteres ikke ind i noget nær den oplevelse jeg havde med surround indspilningerne.   Snarere får jeg en noget upræcis og lidt ufokuseret klang, hvilket naturligvis kan tilgives på et system som dette, hvor lidt streaming stereo musik altid vil være lidt baggrundslarm mellem de store filmoplevelser eller vilde gaming battles. 

For at be eller afkræfte den teori, smider jeg Dolby Atmos bluray udgaven af Steven Wilsons “The Future Bites!” på systemet.  Det er en vild sag, der virkelig lægger beslag på noget subwoofer headroom, og her får jeg faktisk den bedste oplevelse jeg nogensinde har hørt med denne plade, som jeg har hørt på mange systemer, incl. i et Dolby Atmos studie!

Den massive mur af lyd, inspirerer mig til at slutte af med lidt mere film.  Denne gang UHD udgaven af TENET, der i sig selv er lidt af en AV smasker, med forrygende billede og et IMAX født 5.1 mix der blev kritiseret i biograferne for at være FOR voldeligt (hvilket jeg er helt uenig i).  Tværtimod, er det et krævende lydspor, der virkelig skaber en fysisk påvirkning med det rette lydsystem.   Soundtracket af den svenske komponist Ludwig Göransson er helt unikt, og skaber en helt særlig følelse i den ekstreme historie, der tager giver udtrykket “over the top” en ny definition.  Her spotter man straks, hvis subwooferne presses ud over deres formåen, hvilket heller ikke sker. 

Claus har tunet systemet, hvor han bla. har lavet en “cinema” voicing der ruller lidt af nogle steder, og tilfører lidt ekstra action i den dybeste bund.   I første omgang lytter jeg til systemets neutrale indstilling, men over tid vender jeg hele tiden tilbage til Claus dygtige tuning, der viser sig at være det helt rigtige kompromis i løbet af lytte sessionen.  

Kritikpunkter:

Jeg er kendt for at være krakilsk og detaljeorienteret, og det ry skal jeg selvfølgelig gøre alt for at opretholde, selvom det er meget svært at finde noget som helst negativt at pege på i denne super-biografoplevelse.   

Flot og lækker er den Control 4 fjernbetjeningen der styrer det hele. MEN.. vi blev ikke gode venner, grundet den manglende baggrundsbelysning!
  1. Lydmæssigt, så lyder et Steinway-Lyngdorf bio system som et Steinway-Lyngdorf bio system lyder.   Jeg savner personligt især med stereo musik, lidt mere indsigt og definition i den øvre bas gengivelse.  Ikke bare i denne biograf, men på alle de Steinway-Lyngdorf systemer jeg har hørt.  
  2. Den lækre Control 4 fjernbetjening er til min store forundring ikke baggrundsbelyst(!) og jeg oplevede også at den crashede en enkelt gang og måtte genstartes.  Jeg var heller ikke helt tilfreds med responsen fra steinway-lyngdorf systemet, som jeg har oplevet bedre på andre custom remote systemer.  
  3.  Selvom rum korrektions systemet Roomperfect gør et fantastisk job med at skabe en perfekt rum balance og ens tonalitet de mange højttaler kanaler i mellem, er der grænser for hvad systemet kan gøre ved et hårdt rum, med en lidt for lang efterklangstid.  Det var på ingen måde et stort problem, men dog hørbart når der pludselig bliver stille, eller hvis der er helt ren dialog.  Her var der en smule farvning jeg godt kunne være foruden grundet det ubehandlede rum. 

Konklusion:

Jeg endte med at fuldstændig at glemme tid og sted i denne biograf, hvor jeg pludselig bliver afbrudt på bestialsk vis af Claus der lige vil tjekke om jeg stadig lever, midt i at jeg (uden at have tænkt over det) netop har set halvdelen af en af mine absolutte favoritter, nemlig Historien om den Amerikanske væddeløbshest Seabiscuit der under depressionen gav håb til en hel nation. 

Det med at glemme tid og sted, er PRÆCIS hvad hele formålet med den fokuserede oplevelse i en hjemmebiograf handler om.   At blive suget ind i en film fortælling, hjulpet på vej af eminent billede og lyd, der fjerner alle andre distraktioner uanset om man er nørd eller ej , –  er bare præcis det en hjemmebio skal kunne.   Man kan ikke undgå at føle en vis national stolthed, når vi i et lille land som Danmark ikke alene  både har udstyrs producenter der leverer kvalitet på dette niveau, men også specialiserede AV installatører / leverandører som RoomAV & HTP der tydeligvis brænder for at skabe disse oplevelser til perfektion og går hele vejen for at kunne demonstrere hvad de kan. 

Dansk lydkunst, der ikke rigtig er nogen der gør efter når det kommer til størrelse/ydelse.

Mens jeg sidder og prøver at finde noget at brokke mig over, slår det mig at dette er en hjemmebiograf oplevelse til 2 millioner kroner.   Det er for folk, der også køber biler, både og ure i den prisklasse, eller er det?   Det kan også være til mennesker der prioriterer netop dette i deres liv over andre ting, og som Dennis Sørensen fortæller, så laver de også hjemmebiografer og medierum startende fra et par hundrede tusind kroner. 

For alle der gerne vil have en på opleveren og måske en snak med nogle fagfolk om mulighederne, kan jeg kun opfordre til at tage RoomAV & HTP på ordet som jeg gjorde,  og få en demo man sent vil glemme til inspiration.   Men sæt endelig lidt tid af, for det som Dennis og Claus laver, er oplevelser man ikke har lyst til at tage hjem fra!

Uforpligtende Demo / inspiration i Brøndby kan bookes ved at skrive til [email protected] 

Gearliste

Udstyr ca. PRIS
Steinway-Lyngdorf system bestående af:

1 x P300 2.1 processor

3 x A2 amplifiers

2 x A1 amplifiers

L+R kanaler IW26V

Center kanaler IW26H (biamped)

4 x S15 dipole (Ls Rs Lbs Rbs)

4 x IC26 (overhead channels)

4 x LS BW Woofers

1.200.000
Screen Research nyeste emask vævet ultimate 16K dug. Transparent.  305 m bredt scope 2.35:1 100.000
5K LED Barco Bragi CS DLP projektor.  Scope uden kompromis 295.000
Fortress stole (2 typer) 3 x Matinee 4 x California .  Custom USA produkt.  280.000
Control 4 control incl programmering samt lys dæmpe moduler og knaptryk fra C4 45.000
Creston LED lys

Hide alight, CPH Nordic

10.000
Rumopbygning & kabler 50.000
Kilder: Panasonic UB9000 UHD disc afspiller, Apple TV 4K, XBOX X Series,  14.500
Samlet pris (goddaw, jeg vil gerne have et kviklån!) 1.994.500

 

Denne artikel er en del af serien: High-end HIFI

Denne artikel er en del af serien: hjemmebiograf

Denne artikel er en del af serien: Hjemmebioreview

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.