Forside * Nyheder

Nu skal biler signalere dine følelser til andre bilister

-
(Foto: BMW)

Både BMW og det nye Sony/Honda-samarbejde gør biler mere ekspressive med, hvad BMW kalder ”fygital” teknologi.

Hvis du nogensinde har haft lyst til at holde et stort neonskilt op med ”IDIOT!”, når en eller anden kører råddent på motorvejen, eller måske ”TAK!”, når en bilist holder tilbage for dig, så kan fremtidens biler måske være behjælpelige.

Annonce:

I hvert fald, hvis man skal tro en af de trends, der karakteriserer bil-innovationerne, der lige nu vises frem på CES 2023 i Las Vegas. Tag nu f.eks. BMWs nye ’i Vision Dee’-koncept. Den har en front, der kan lave forskellige ”ansigtsudtryk” såsom glæde, overraskelse og påskønnelse.

BMW i Vision Dee kan blinke forførende ad dig (Foto: BMW)

BMW forsøger endda at indføre et nyt ord, ”phygital” for at demonstrere fusionen mellem det fysiske og det digitale, der får Dees front til at vise de forskellige udtryk. Du kan se hvordan det tilsyneladende skal virke i den over-selvironiske video med Arnold Schwarzenegger herunder.

Dee (der står for Digital Emotional Experience) har også paneler på ydersiden, der kan skifte farve, så hvis du fortryder dit oprindelige farvevalg, er det lige så nemt at lave en ny farvekombination, som det er på din Philips Hue-lysopsætning.

Det sidste kan blandt andet styres fra et heads-up-display, der kan fylder hele forrudens bredde.

En følelsesladet bil

Mens meget af Dee-konceptet er svært at sætte i masseproduktion, er netop det store heads-up-display noget som BMW forventer at begynde at putte i sine biler fra 2025. Men det er ikke kun BMW, der synes at bilen skal signalere noget om dine følelser til de andre bilister.

AFEELAs ‘Media Bar’ på fronten kan vise forskellige informationer og følelsesudtryk (Foto: Sony)

Onsdag brugte Sony en stor del af sin CES-pressekonference på at annoncere sit samarbejde med Honda, med det logiske navn Sony Honda Mobility og det nye elbil-brand AFEELA. Som det kan ses på navnet, er følelserne også i spil her, og på sociale medier er folk allerede begyndt at tale om, hvordan det lyder som ”cop a feeler”, der er engelsk slang for, når mænd rager på kvinder uden at have fået lov.

(Foto: Sony)

AFEELAs første prototype overlader ikke kommunikationen til det non-verbale. Her er der simpelthen en skærm på fronten, der kan kommunikere forskellige ting til både ejeren af bilen og andre bilister med lys og beskeder på skærmen. Den skal dog formentlig nok hackes, før den giver lov til at kalde andre bilister for idioter.

Epic Games’ Unreal Engine er spilmotor for brugerfladen indvendigt, der delvis skal fungere med Augmented Reality ifølge Sony Honda Mobility. Dermed deler AFEELA endnu en funktion med BMW i Vision Dee. Der sidder i alt 45 kameraer i AFEELA, indenfor og udenfor. Kameraerne indenfor skal blandt andet holde øje med føreren, så vedkommende f.eks. ikke falder i søvn. Kameraerne udenfor må forventes at skulle bruges til at gøre bilen selvkørende i en eller anden grad på et tidspunkt.

(Foto: Sony)

Modsat i Vision Dee kommer AFEELA faktisk i handelen, selvom meget kan nå at ændre sig i dens design og funktionalitet inden da. Sony Honda Mobility forventer at begynde at tage imod forudbestillinger i 2025 med leverancer året efter.

 

Andre CES nyheder. Se også: CES Tema

 
 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.