Forside * Nyheder

DR / TV 2: Nye tendenser i danskernes medievaner

-
AI genereret. Foto: Pixabay.com

Public service-indhold fra DRTV og TV 2 Play har oplevet en markant fremgang i 2024. Ifølge rapporten ’Medieudviklingen 2024’ fra DR Analyse har streamingtjenesterne øget deres ugentlige dækning betydeligt.

DRTV’s dækning voksede fra 35 procent i 2023 til 39 procent i 2024, mens TV 2 Play gik fra 24 procent til 29 procent. Samtidig har internationale aktører som YouTube og Netflix oplevet tilbagegang for andet år i træk.

 

Annonce:

Danskerne bruger syv og en halv time dagligt på medier

En gennemsnitlig dansker bruger dagligt syv og en halv time på medier. Denne tid fordeles mellem sociale medier, spil, nyheder, radio og tv. Unge mellem 12 og 24 år bruger mere tid på sociale medier end på tv og streaming, mens ældre grupper bruger væsentligt mere tid på traditionelt tv.

Selvom on demand-sening vinder frem, viser rapporten, at lineær tv stadig spiller en væsentlig rolle ved store live-begivenheder. I 2024 var ugerne omkring tronskiftet blandt årets højdepunkter med det højeste lineære tv-forbrug. Proklamationen af H.M. Kong Frederik X på Christiansborgs balkon blev årets mest sete program med 2,3 millioner seere.

Dokumentarserier sætter dagsordenen

2024 bød på en række populære dokumentarserier, som har været med til at præge medieåret. Blandt disse var DR’s ’Sexisme i musikbranchen’ og TV 2’s ’Den sorte svane’, der begge opnåede stor seerinteresse. Dokumentarerne blev primært set on demand og illustrerer skiftet mod mere fleksibel tv-sening.

Radioen er fortsat en central del af danskernes medieforbrug. Hele 85 procent lyttede til radio ugentligt i 2024, selvom det samlede lyttertal er faldet. DR’s taleradio P1 oplevede en fremgang i lytterandel til 12 procent. Samtidig steg danskernes interesse for podcasts, hvor ugentlig lytning voksede fra 33 procent i 2023 til 37 procent i 2024.

Sociale medier og aldersgrupper

Sociale medier forbliver en vigtig del af danskernes medieforbrug, men der er forskelle mellem aldersgrupper. Unge bruger væsentligt mere tid på sociale medier end ældre, mens den ældre generation i stigende grad også tager sociale medier til sig. Samtidig ses et fald i brugen af sociale medier blandt børn og unge, muligvis som følge af øget opmærksomhed på skærmtid.

 

Public service-udbyderne DR og TV 2 har cementeret deres position som de største aktører på det danske tv- og streamingmarked. De stod samlet for 61 procent af danskernes tid brugt på levende billeder, mens internationale tjenester som YouTube og Netflix tilsammen nåede 17 procent.

’Medieudviklingen 2024’ viser, hvordan danskernes medieforbrug fortsætter med at udvikle sig. Streaming og on demand-indhold er i fremgang, mens lineær tv stadig spiller en rolle ved store begivenheder. Radio og podcasts fastholder deres plads, mens sociale medier står over for aldersrelaterede skift i brugsmønstre. Rapporten giver et aktuelt indblik i, hvordan mediernes rolle i danskernes hverdag ændrer sig i takt med teknologiske og kulturelle udviklinger. Hele rapporten kan læses her.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.