Google fjernede i 2024 i alt 5,1 milliarder skadelige eller falske annoncer. Det svarer til omkring 10.000 annoncer i minuttet og er omtrent samme niveau som i 2023. Det viser virksomhedens nyeste Ads Safety Report, der netop er offentliggjort.
Et stort antal af disse annoncer relaterede sig til svindel, herunder phishing, misbrug af kendte og varemærker samt falske politiske annoncer.
Ifølge rapporten var kunstig intelligens et afgørende værktøj i indsatsen. I 97 procent af tilfældene, hvor annoncer blev fjernet fra hjemmesider, blev AI brugt. Det inkluderer sprogmodellen Gemini. I løbet af året blev der lavet mere end 50 forbedringer af AI-modellerne.
AI blev også anvendt til at identificere og suspendere falske annoncørkonti. Det seneste år blev over 39 millioner annoncekonti lukket – en stor stigning fra 12,7 millioner året før.
Fokus på at forhindre svindel ved indgangen
Google arbejder aktivt på at stoppe skadelige annoncer, før de når at blive vist. Et centralt fokus har været at forhindre aktører i at få adgang til platformen. Det har blandt andet resulteret i lukningen af 700.000 annoncørkonti, som var forbundet med falske profiler og manipulerede budskaber.
Annoncer målrettet mod demokratiske processer
En betydelig del af indsatsen har også handlet om at beskytte demokratiske valg. I 2024 fjernede Google 10,7 millioner valgrelaterede annoncer fra ikke-verificerede konti. Det skete i forbindelse med flere store valg verden over.
Google bemærker, at selv om AI også bliver brugt af svindlere, har teknologien vist sig effektiv i kampen mod misbrug.