
Andel Energi har fået en indskærpelse fra Forbrugerombudsmanden for ikke at oplyse klart og forståeligt, at et tillæg i elprisen var variabelt.
Det såkaldte omkostningstillæg blev præsenteret som 0,52 øre/kWh, men det fremgik ikke direkte ved prisen, at tillægget kunne ændre sig månedligt.
Forbrugerombudsmanden vurderer, at forbrugerne ikke havde tilstrækkelig mulighed for at gennemskue, at tillægget ikke var fast. Oplysningen om, at beløbet kunne variere, var ikke placeret ved selve prisen, men fandtes kun andre steder på hjemmesiden.
Overtrædelse af markedsføringsloven og oplysningspligten
Manglende klarhed vurderes at være i strid med både markedsføringslovens forbud mod vildledning og forbrugeraftalelovens krav til oplysningspligt. Ifølge reglerne skal erhvervsdrivende give forbrugeren tydelige og let forståelige oplysninger om prisens bestanddele, herunder hvordan en variabel pris beregnes.
Sagen blev afsluttet med en indskærpelse af vildledningsforbuddet og oplysningspligten over for Andel Energi. Selskabet har efterfølgende tilføjet oplysningerne om, at tillægget er variabelt, i direkte tilknytning til prisoplysningerne.
Nyt initiativ på vej fra Forbrugerombudsmanden
Forbrugerombudsmanden oplyser, at man snart vil indlede forhandlinger om fælles retningslinjer for prisoplysninger i elbranchen. Målet er at gøre elpriser og deres elementer mere gennemsigtige og sammenlignelige for forbrugerne.