
DR fastholder overfor Datatilsynet at kravet om login på DRTV er nødvendigt
Trods vedvarende kritik holder DR fast i kravet om, at brugere skal logge ind for at få fuld adgang til indhold på streamingtjenesten DRTV. Det fremgår af DR’s svar til Datatilsynet, som Ritzau har fået aktindsigt i. Det skriver TV 2.
Datatilsynet var ikke tilfreds med første svar de modtog fra DR, og nu har DR sendt et nyt svar. Her forklarer de at login giver brugerne mulighed for at få et samlet overblik over deres programmer på tværs af enheder, og få et personligt tilbud hvis de ønsker det.
Mht. databehandling så henviser DR i svaret til, at behandlingen af personoplysninger sker i overensstemmelse med EU’s databeskyttelsesforordning, GDPR.
Kravet om login betyder, at brugere skal oplyse e-mail og brugernavn for at se andet end livekanaler på DRTV. Det har ført til kritik, blandt andet fordi DR modtager 3,7 milliarder kroner årligt fra skatteyderne.
Hos Forbrugerrådet Tænk vækker DR’s forklaring ikke forståelse: “Folk har jo allerede betalt én gang for DR med kolde kontanter, så vi mener, at den nye afgivelse af data virker påtvunget i en tid, hvor folk er meget opmærksomme på, hvad deres data bliver brugt til”, fortæller Peter Grønlund Holm, forbrugerpolitisk rådgiver, til Ritzau.
Også hos fagforeningen Prosa møder DR’s praksis modstand: “Der er ikke noget, der undskylder de nye oplysningskrav til forbrugerne ved at henvise til, at brugerne får en bedre oplevelse”, lyder det fra Ole Tange, politisk rådgiver i Prosa til Ritzau, og henviser til GDPR’s princip om dataminimering.