
Apple møder voksende modstand fra bilindustrien mod CarPlay Ultra, den nye version af CarPlay-systemet, som blev annonceret sidste måned.
Ifølge Financial Times har flere bilproducenter ændret kurs og vil alligevel ikke understøtte CarPlay Ultra. Mercedes-Benz, Audi, Volvo, Polestar og Renault har alle distanceret sig fra systemet, selvom de tidligere var opført som partnere.
Teknologisk kontrol skaber splid
CarPlay Ultra adskiller sig fra den nuværende version ved at overtage hele bilens skærmoplevelse. Ud over iPhone-apps viser systemet også information om bilens funktioner som hastighed og brændstofniveau. Flere producenter udtrykker bekymring for, at Apple tager for meget kontrol og dermed udfordrer deres egne softwareløsninger og indtægtsmodeller.
En direktør fra Renault udtalte, at bilproducenten har afvist Apples ønske om at integrere CarPlay Ultra i deres kommende biler, der i stedet udvikles med Google og Qualcomm. Meldingen var klar:
Forsøg ikke at invadere vores systemer.
Andre bilproducenter fra Apples oprindelige 2022-liste melder blandede signaler. Jaguar Land Rover evaluerer stadig muligheden. Ford, Nissan og Infiniti har ikke ønsket at udtale sig. BMW – som ikke var blandt de oprindelige partnere – har fravalgt CarPlay Ultra, men integrerer den eksisterende version.

Få tilbageværende partnere
Indtil videre er det kun Aston Martin, der tilbyder CarPlay Ultra i produktionsbiler. Hyundai og dets mærker Kia og Genesis fastholder deres engagement. Porsche planlægger understøttelse på sigt. Apple udtaler, at der er flere samarbejder på vej, men erkender, at udviklingen tager tid.
Stærk modtagelse af standardversionen
Standard CarPlay er fortsat udbredt i bilmarkedet. Apple oplyser, at 98 procent af nye biler i USA understøtter CarPlay, og systemet bruges over 600 millioner gange dagligt.