Huawei har annonceret et nyt solid state-batteri, som ifølge virksomheden kan give elbiler en rækkevidde på op mod 2.500 km og opladningstid på fem minutter. Teknologien er dog stadig under udvikling.
Det nye batteri anvender solid state-teknologi og har en energitæthed på 400–500 Wh/kg. Det er op til tre gange højere end traditionelle lithium-ion-batterier. En teknik med nitrogen-doping skal øge både levetid og stabilitet.
Huawei fortæller, at batteriet tilbyder op til 3.000 km rækkevidde målt efter CLTC-standarden og en opladningstid på fem minutter. Ifølge WLTP-standarden svarer det til en rækkevidde på mellem 2.100 og 2.500 km.
Huawei har ikke tidligere produceret batterier til elbiler, men investerer i forskning og materialer. Det åbner mulighed for, at virksomheden på sigt kan træde ind som producent.

Konkurrence til de etablerede aktører
Hvis Huawei går videre med batteriproduktion, kan det udfordre store spillere som CATL og BYD. Flere kinesiske teknologiselskaber, herunder Xiaomi og Nio, udvikler også egne batterier.
Rækkevidde og opladningstid er baseret på foreløbige data og CLTC-målinger. Reelle resultater vil afhænge af test i praksis og opbygning af ny ladeinfrastruktur.
De første solid state-batterier forventes klar i 2027. Masseproduktion er først realistisk omkring 2030. Du kan læse mere om Huawei’s nye batteri her.