
Moderne hovedtelefoner er ikke bare beregnet til musikafspilning. De byder på et væld af funktioner og lydformater til film og spil. Sonys nyeste flagskib er ingen undtagelse, hvor kernefunktionen træder lidt i baggrunden, hvilket kan være en fordel.
Verdens mest avancerede hovedtelefoner? Indtrykket kan man sidde tilbage med, når Sony ruller salgstalen ud. Superlativerne blev der ikke sparet på, da den japanske elektronikgigant afslørede WH-1000XM6. Recordere.dk var som det eneste danske medie med i Madrid, da Sony præsenterede deres nyeste flagskib inden for Bluetooth-hovedtelefoner.

Producenten roste flagskibet i mange vendinger med løftet om førsteklasses lyd, krystalklare opkald og markedets bedste støjreduktion – vovede løfter, som vi kommer til at dykke ned. Sony leverer på en række af områderne, og XM6 fremstår som det mest avancerede par hovedtelefoner på markedet – når det kommer til funktionerne.
Design og komfort
Fem generationer af 1000XM-serien danner rammen for designvalgene, som på overfladen minder meget om XM5. Mest bemærkelsesværdig er hovedbøjlen, som er bredere, og frem for otte mikrofoner, er XM6 udstyret med hele 12 styks. Hver ørekop har seks integrerede og diskrete mikrofoner, som ikke forstyrrer det stilrene look.

Venstre ørekop har tænd/sluk-knappen og en knap til at aktivere den aktive støjreduktion. Ellers finder du berøringsfjernbetjeningen i højre ørekop. Igen, Sony har lavet et meget stilrent look, hvor nærmest intet stikker ud. Selv hovedbøjlens hængsler er godt skjulte.
Sony kører med vegansk læder, og producenten har ikke oplyst, hvad denne betegnelse dækker over. Udfordringen er dog, at materialet nemt bliver nusset at se på, hvis du vælger den sorte udgave af XM6, og hvis du skal have udskiftet ørepuderne, skal du forbi et af Sonys egne servicecentre. XM6 kommer i sort, Midnight Blue og Platinsølv.
Producenten skriver på hovedtelefonernes hjemmeside, at XM6 har ”en pasform, der ikke klemmer”, hvilket er en sandhed med modifikationer. Nu har jeg et meget rundt hoved, hvormed hovedbøjlen bliver udvidet mere i forhold til mere ovale hoveder, hvilket gør, at ørekopperne også presser mere på mit hoved. Efter cirka 45 minutters brug må jeg lige have et par minutters pause.

Samtidig virker det veganske læder ikke så svedabsorberende eller ventilerende. Det er et problem, fordi jeg ikke kan holde ud at have XM6 på hovedet, når temperaturen overstiger de 22 grader.
Materialernes fornemmelse har dog en høj lækkerhedsfaktor. Ørekoppernes skal består af robust, men let plastik, mens de metalliske dele virker solide. Og selvom der er enkelte problemer med det veganske læder, føles det behageligt i tempererede omgivelser. Alt i alt ligger komforten i den høje ende, hvilket må være forventeligt, når der står kr. 3.500 på prisskiltet.
XM6 har kun 30 timers batterilevetid med den adaptive støjreduktion tilsluttet, hvilket er i den lavere ende, når det kommer til high-end hovedtelefoner. Sennheiser Momentum 4 kører i op til 60 med støjreduktionen aktiveret, mens JBL Tour One M3 har strøm nok til 40 timer med støjreduktion. Begge modeller koster betydeligt mindre end XM6.
Funktioner og app
XM6 består af en multitude af funktioner som adaptiv støjreduktion, berør for at høre, ultraklare opkald, head tracking, speak-to-chat, berøringsfjernbetjening og stemmenotifikationer. Som du kan læse, er der en del at dykke ned i her.
Nu har jeg testet XM6 i lidt over en måned, og der er visse funktioner, jeg absolut finder overflødige såsom head tracking og speak-to-chat. Head tracking er bare irriterende, fordi jeg ikke forstår, hvorfor det er vigtigt, at lyden kommer fra en fastlåst position, selvom jeg drejer mit hoved.
Speak-to-chat er i teorien en brugbar funktion, hvis du har hovedtelefonerne på i kontormiljøet. Skal du levere en hurtig besked til din kollega, skruer XM6 næsten helt ned for musikken, efter du har ytret nogle få ord, ligesom du kan høre responsen. Efter cirka 10 sekunder uden din stemme, skruer XM6 op for musikken igen. Problemet er blot, og det har jeg kritiseret funktionen for i nogle år efterhånden, at jeg skal blot hoste et par gange, nyse eller lignende, og musikken bliver forstyrret. Så funktionen er slået fra.
Af praktiske funktioner finder vi berør for at høre, hvor jeg blot skal lægge hånden på højre ørekop, og der skrues ned for musikken, mens lyde og stemmer fra omgivelserne bliver forstærket. Yderst brugbar til korte samtaler eller registrering af lyde i miljøet. Slip ørekoppen og musikken spiller normalt igen.
Glem speak-to-chat.
Berøringsfjernbetjeningen er yderst brugervenlig og praktisk. Swipe over højre ørekop eller tryk styrer musikken og lydstyrken, ligesom jeg kan modtage og afslutte opkald ganske hurtigt og enkelt.
Sound Connect-appen gør det nemt at tilpasse en lang række aspekter, selvom fjernbetjeningens kommandoer er låste. Appen giver et godt overblik over indstillingerne, og der er mange af dem, hvorfor du bør investere dage, hvis ikke uger, for at blive klogere på hovedtelefonerne.
Du kan finjustere lydbilledet, så du får kraftigere bas, ligesom du kan aktivere spatial audio til film og spil. Du kan sågar indstille den aktive støjreduktion til at tilpasse sig omgivelserne.
Mere end blot støjreduktion
Sony har selvtilliden i top, når det kommer til niveauet af aktiv støjreduktion i XM6. Det blev gjort meget klart under præsentationen af hovedtelefonerne ved pressearrangementet i Madrid, ligesom du kan læse om den avancerede støjreduktion på hjemmesiden.
HD Noise Cancelling Processor QN3 anvender alle 12 mikrofoner i realtid til at registrere lyde, mens den dedikerede chip kan behandle lydene op til syv gange hurtigere end chippen i XM5. Resultatet er, at XM6 kan tilpasse musikken efter dine omgivelser, mens baggrundsstøjen i nærmest uhørt grad bliver filtreret fra.
Sony beskriver hovedtelefonernes adaptive støjreduktion som ”den bedste støjreduktion”. Og under præsentationen i Madrid blev funktionen betegnet som ”måske den bedste i verden”, hvilket er noget af et udsagn. Noget tyder dog på, at Sony har fat i den lange ende.

XM6 filtrerer vind og langt størstedelen af baggrundslydene fra, hvilket giver musiklytningen rigtig gode vilkår. Vi skal højt op i frekvensområdet, før QN3-processoren lukker nævneværdig støj ind. Vi taler om høj latter fra lyse stemmer, men lydenes indblanding i musikoplevelsen er også betinget af, hvilken genre af musik du lytter til. En sagte klaversonate virker knapt så overdøvende som rockbandet eller de elektroniske basrytmer med en markant bund.
Derudover er processoren også i stand til at blokere for kabinestøjen ombord på almindelige rutefly, og det gør flyrejsen mere behagelig, at jeg slipper for den konstante summen, som ellers hersker i kabinen. Grædende babyer kan også bare komme an!
Foruden tests i myldretidstrafikken, supermarkeder, kontormiljøer og ombord på flyet satte jeg den adaptive støjreduktion på prøve i et tætpakket Tivoli på en sommerlørdag. Hårdtpumpede elektroniske numre af Apashe og BT lod kun fuglekvidder og høj kvindelatter passere i et meget subtilt omfang. Mindre effektiv er Chopin og Debussy. Samme resultat oplever jeg i trafikken, på kontorer og i supermarkederne. Kun de højere lyde i frekvensområder sniger sig igennem støjfilteret.

Hvorvidt Sony har formået at udvikle verdens bedste støjfilter, er et spørgsmål, der ville kræve en omfattende test af hovedtelefoner med ANC for at vurdere udsagnet. Dog vil jeg sige, at XM6 har et yderst effektivt værn, som det meste af tiden lukker mig inde med musikken, mens alverdens lyde holdes ude. Vi er absolut i superligaen for støjreduktion.
Opkaldsoplevelsen
Takket være QN3-chippen og de 12 mikrofoner er opkald også mulige. Faktisk påstår Sony på hovedtelefonernes hjemmeside, at opkaldene vil være ”krystalklare” og ”ultraklare”. Hidtil har det kun amerikanske Poly, nu HP, som levede op til sådan et udsagn, hvor ens stemme går klart igennem, mens baggrundslyde blev filtreret fra i et yderst effektivt omfang. Selvom danske Jabra og AceZone kommer tæt på Polys høje niveau af støjreduktion, har de ikke overhalet den amerikanske producent – og det gør Sony heller ikke.
QN3-chippen demonstrerer en yderst sårbar flanke, når det kommer til høje lyde i frekvensområdet indendørs. Foretager du et opkald med XM6, mens du laver en kop kaffe, vil lyden af kaffebønnekværnen forstyrre samtalen. Og hører du til generationen, som bruger mekanisk tastatur, vil lyden af tasterne også påvirke telefonsamtalen.
Omvendt træder den adaptive støjreduktion i karakter, når jeg bevæger mig udendørs. Alverdens skrig og skrål i Tivoli bliver effektivt filtreret fra, og det er kun sagte hvisken, der når igennem til den anden ende af samtalen. Samme resultat oplever jeg i bybilledet med larm fra myldretidstrafikken og forbipasserende. Enkelte gange er det sket, at QN3 også filtrerer min stemme fra i telefonsamtaler, men efter nogle sekunder går den atter igennem.
Min stemme har en vis varme og fylde under samtalerne, og Sony undgår den klassiske dåselys, som ofte associeres med headsets, hvis støjreduktion har en metallisk effekt på lydkvaliteten.
Musikoplevelsen
Lydkvalitet har aldrig været Sonys hovedfokus med 1000X-serien, og derfor kommer XM6 heller ikke i nærheden af high-fidelity, ligesom flagskibet heller ikke overgår konkurrenter som Sennheiser Momentum 4.
Hovedtelefonerne er Hi-Res Audio-certificerede, og de understøtter DSEE Extreme og LDAC, hvormed musikken kan nydes i høj opløsning gennem Bluetooth 5,3-signalet. Alt dette kan mærkes i det meget klare og rene lydbillede – dog med enkelte forbehold.
For Sony lader til at have hovedfokus på mellemtonerne, mens bas og diskant træder lidt i baggrunden, hvilket i visse instanser kan give en lidt flad musikoplevelse.
Metallicas heavyrock har en fin bund, men når Lars Ulrich straffer trommesættet med kraftfulde slag, har highhatten en flad klang, og den bliver alt for overdøvet af både Hetfields vokal og Hammetts elguitar.
Bassen kan virke en anelse tam, når der bliver hamret godt igennem på stortrommen, ligesom basguitaren burde lægge en solid bund. Her mangler Sony at skrue lidt op for vibrationerne, og sådan er det med samtlige rocknumre, jeg har været igennem. Mellemtonerne dominerer, mens rumklangen hurtigt ebber ud, når stortrommerne eller burde buldre gennem lydstudiet.
Elektronisk har en lidt bedre fylde, selvom rumklangen også har trænge kår her, men når det kommer til pompøse bands som tyske 2wei, BT og Way Out West, kommer der gang i blodomløbet. Både 2wei og BT har prøvet at fusionere klassisk og elektronisk, hvilket skaber overdådige kompositioner, der stiller krav til hovedtelefonernes evne til at opdele lydbilledet klart og tydeligt. Her leverer Sony varen.
Selvom visse instrumenter ikke træder så markant frem, kan man fornemme dem, og det er tydeligt at høre, hvor strygerne er placeret i forhold til blæseinstrumenterne. Samme opdeling kan du opleve i rene, klassiske kompositioner.
XM6 kommer dog til kort, hvad angår de finere nuancer og detaljer i musikken. Trianglen bagerst i symfoniorkestret går ikke igennem, og jeg har også svært ved at ane tamburinerne, som, jeg ved, skal være der ude i siden af orkestret.
Hvad betyder det for musikoplevelsen? XM6 leverer en god lydkvalitet, og der er mange gode ting at sige om musikoplevelsen, men du får ikke en lige så kraftfuld bund som med JBL, mens Sennheiser håndterer balancen mellem bas, mellemtone og diskant betydeligt bedre, ligesom tyskerne kæler mere for de subtile detaljer i lydbilledet.

XM6 vs konkurrenterne
Men hvordan klarer XM6 sig i forhold til konkurrerende mærker på markedet i forhold til støjreduktion, opkald, betjening, funktioner og ikke mindst lydoplevelsen? Det ser jeg nærmere på i starten af juli, hvor XM6 bliver testet sammen med blandt andre Sonos Ace og Marshall Monitor III A.N.C.
Hvorfor? Fordi jeg er nysgerrig efter, om Sony leverer mere avancerede hovedtelefoner, der har en bedre støjreduktion i forhold til konkurrenterne.
Konklusion
Du skal ikke gå efter WH-1000XM6, hvis du vægter lydkvaliteten højere end noget andet. Men hovedtelefonerne er yderst avancerede, langt mere end de fleste konkurrerende mærker, og du får en del funktioner, hvor konkurrenterne får baghjul – især på det støjreducerende område.
Du kan bevæge dig i støjfyldte miljøer i blæsevejr, og du er nærmest alene med musikken, mens opkaldskvaliteten også hører til i den øvre liga. Sony har dog skruet ned for diskanten, mens bunden virker en anelse tam, hvormed musikoplevelsen mangler slagkraft og fylde.
