
De danske tv-stationer og analysefirmaet Nielsen har forlænget aftalen om at måle, hvor mange der ser tv og streaming. Aftalen løber frem til 31. december 2029.
Hver dag registreres, hvor mange danskere der ser tv og streaming. De tal afgør blandt andet, hvilke programmer der bliver lavet, og hvor annoncørerne lægger deres penge.
Målingerne kaldes ofte “tv-markedets valuta”, fordi både stationer og reklamefolk bruger dem til at træffe beslutninger.
“Vi er utroligt stolte over at fortsætte vores partnerskab med den danske tv- og streamingbranche,” siger Chantale Coulombe fra Nielsen.
Også fra tv-branchen er der opbakning: “Det er kritisk at have en måling, som alle kan blive enige om, særligt nu hvor flere og flere ser med digitalt,” siger Annette Tronebæk Thuen, der repræsenterer parterne bag aftalen.
Flere ser digitalt – målingen følger med
Mange danskere ser i dag tv via streaming i stedet for klassisk flow-tv. Derfor vil målingen også blive opdateret løbende, så den passer til nye vaner og teknologier.
Ifølge parterne skal systemet være klart til fremtiden og kunne give et dækkende billede af, hvad vi ser – uanset hvordan vi ser det.