Forside * Featured

Norlys skal til lommerne: Skadesløs kunde endte i RKI

-
Norlys logo (foto: recordere.dk)

Norlys pålægges at betale kompensation efter fejl i systemopdatering

Teleankenævnet har pålagt Norlys at betale kompensation til en kunde, efter at en fejl i selskabets system førte til en uberettiget registrering i RKI.

Fejl i forbindelse med systemopdatering

Kunden havde et internetabonnement hos Norlys på en tidligere adresse og oprettede efterfølgende et nyt abonnement på en ny adresse. Under en systemopdatering hos Norlys blev kunden tildelt et nyt kundenummer, som ved en fejl blev knyttet til det tidligere abonnement. Det skabte forvirring omkring regningerne, og ifølge Norlys manglede en betaling på 348,75 kroner.

Annonce:

Sagen sendt til inkasso og RKI

Da beløbet ikke blev betalt, overdrog Norlys kravet til inkassopartneren Lowell Danmark A/S, hvilket førte til, at kunden blev registreret som dårlig betaler i RKI. Kunden gjorde gældende, at alle regninger var betalt, og Norlys erkendte senere fejlen og udstedte en kreditnota for det fejlopkrævede beløb.

Kunden krævede kompensation

Kunden følte sig stærkt krænket over at være blevet registreret i RKI og krævede en kompensation svarende til fire måneders abonnement (1.395 kroner). Norlys afviste kravet, hvorefter sagen blev indbragt for Teleankenævnet.

Nævnet: Uberettiget registrering i RKI

Nævnet konstaterede, at forløbet havde været rodet og bemærkede, at det ikke var hensigtsmæssigt, at kunden blev registreret i RKI uden grund. Nævnet lagde vægt på, at Norlys overdrog sagen til inkasso og ikke fulgte op for at sikre, at fejlopkrævningerne ophørte.

Norlys blev derfor pålagt at betale 1.000 kroner i kompensation til kunden.

Sagens detaljer og afgørelsen kan læses her

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.