Forside * Nyheder

Qantas ramt af cyberangreb – kundedata kompromitteret

-
(foto: Qantas PR)

Qantas har bekræftet, at et cyberangreb har ramt et af selskabets kontaktcentre.

Cyberkriminelle fik adgang til en ekstern kundeserviceplatform, hvorfra oplysninger om kunder er blevet kompromitteret. Angrebet har ikke påvirket flysikkerhed eller den øvrige drift.

Angrebet blev opdaget mandag, da der blev registreret usædvanlig aktivitet på platformen. Systemet blev straks inddæmmet, og selskabet oplyser, at alle Qantas’ egne systemer forbliver sikre. Platformen indeholder serviceoplysninger på seks millioner kunder. En foreløbig gennemgang viser, at der er adgang til navne, e-mailadresser, telefonnumre, fødselsdatoer og frequent flyer-numre.

Annonce:

Ingen adgang til følsomme oplysninger

Ifølge Qantas indeholder systemet ikke kreditkortdata, personlige finansoplysninger eller pasnumre. Der er heller ikke tegn på, at adgangskoder, PIN-numre eller loginoplysninger er blevet kompromitteret. Frequent flyer-konti er ikke blevet misbrugt.

Qantas har sat ekstra sikkerhedsforanstaltninger i værk og styrket overvågningen af systemerne. Selskabet samarbejder med det australske cyberberedskab og politiet om efterforskningen. Kunder bliver kontaktet direkte med information og hjælp.

CEO: Vi undskylder og handler hurtigt

Koncernchef Vanessa Hudson siger, at selskabet tager ansvaret alvorligt og beklager hændelsen. Hun understreger, at kunderne får direkte besked og støtte, og at samarbejdet med myndigheder og eksperter er i gang.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.