Forside * Featured

Falske netbutikker med danske navne snyder fortsat forbrugere

-

 

(ill. Recordere.dk / AI)

Udenlandske netbutikker med danske navne og adresser snyder fortsat danske forbrugere.

Forbrugerombudsmanden modtager mange klager over manglende levering, varer i dårlig kvalitet og vanskelige returprocesser.

Annonce:

Netbutikkerne præsenterer sig som danske. De har danske navne, .dk-domæner, dansk tekst og priser i kroner. Men bag facaden står ofte udenlandske selskaber, der ikke overholder danske forbrugerregler.

Selvom forbrugerne i nogle tilfælde kan returnere varerne, skal de sendes tilbage til udlandet på egen regning. Returforsendelsen koster ofte næsten lige så meget som selve varen. Andre gange tilbydes kun værdibeviser i stedet for penge.

Hjemmesidernes design, betalingsløsninger og sprog virker ved første øjekast professionelle. Men mange sider mangler grundlæggende oplysninger som CVR-nummer og adresse. Handelsbetingelserne er ofte dårligt oversat, og kontaktoplysninger er begrænsede.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at nogle sager kan være bedrageri og videresender derfor klagerne til politiet. Svindelbutikkerne lukker og åbner hurtigt igen under nye navne.

Nye metoder gør svindel vanskeligere at opdage

De falske webshops er blevet mere avancerede. Nye tendenser i 2025 viser, at:

  • Hjemmesider bruger AI-genererede danske anmeldelser og billeder.
  • Logoer fra kendte mærkningsordninger misbruges.
  • Der bruges fiktive CVR-numre eller henvises til andre selskaber.
  • Domæneinformation skjules for at dække ejerens identitet.

Sådan tjekker du en netbutik, du ikke kender

Forbrugere kan beskytte sig ved at tage disse forholdsregler:

  • Vær kritisk over for store udsalg og skæve priser som fx 186,72 kr.
  • Læs sproget på siden – maskinoversættelser kan afsløre svindel.
  • Tjek, om der er oplyst CVR-nummer og fysisk adresse.
  • Undersøg eventuelt ejerforhold via www.punktum.dk (.dk-domæner) eller www.who.is (.com).
  • Læs handelsbetingelserne grundigt, især om returregler.
  • Søg på butikken i søgemaskiner for at finde advarsler eller anmeldelser.
  • Vær skeptisk over for mange ensartede eller overdrevne positive anmeldelser.

Mulighed for at få pengene tilbage

Hvis varen ikke leveres, beløbet er forkert, eller du har fortrudt før levering, kan du kontakte din bank. Gennem såkaldte charge back-regler kan du i visse tilfælde få pengene tilbage.

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.