
Ikke siden Corona-pandemien er Apples iPhone-salg vokset så meget, siger analytikerne.
iPhone 17-serien er en stor succes. Det konkluderer Financial Times efter at have kigget på tal fra mobiloperatørerne, ventetider for levering af visse modeller, og efter at have talt med en række analytikere med fingeren på supply chain-pulsen.
Disse analytikere peger på, at Apples iPhone-salg vil have vokset med 4% i regnskabsåret 2025 (som Apple netop har afsluttet, da deres regnskabsår går fra slut-september til starten af oktober), og forventes at vokse med 5% i 2026. En af veteranerne udi kunsten at analysere Apples salg af iPhones, Gene Munster fra Deepwater Asset Managment, er ikke i tvivl om, hvad årsagen er:
”Det er helt rimeligt at karakterisere iPhone 17-lanceringen som en overraskelse i forhold til, hvad folk i den amerikanske finansverden forventede ved udgangen af august”, siger han til Financial Times. Munster peger på at ventetiden på en ny iPhone 17 er 13 procent længere end samme periode sidste år, og det plejer at indikere, at en opgraderingsbølge er i gang.
En anden analytiker, Francisco Jeronimo fra IDC, siger ligeledes, ”Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har set køer udenfor Apple-butikkerne, sådan som det har været tilfældet i år.” Også han peger på at analyser af leveringsdygtigheden hos både Apple og firmaets produktionspartnere indikerer af der har været langt flere iPhone-ordrer i år end sidste år.
Nedgang efter pandemien
Under pandemien brugte folk som bekendt en masse penge på forbrugerelektronik, fordi de tilbragte mere tid bag hjemmets fire vægge. Men dette salg ebbede ud sammen med COVID-19s udbredelse, med massefyringer i tech-branchen til følge. Apples iPhone-salg faldt således i 2023 og holdt samme, lidt lavere niveau i 2024. Men nu er det altså på vej op igen.
Det er aldrig helt til at sige, hvad der gør en given iPhone-model til en større succes end tidligere års modeller. Der er mange ting i spil, lige fra globale kriser, handelskrige, nye spillere på markedet, nye teknologier der lander på hele smartphone-markedet med ét, og så videre.

Kigger man dog over hele iPhone-historien ser det dog ud til at Apple øger sin markedsandel i de første to år, et nyt iPhone-design er blevet lanceret – også selv om det ikke nødvendigvis er selve modellen med det nye design, der hitter. Det kan med andre ord være lanceringen af iPhone Air, der giver hele iPhone 17-linjen et boost, også selv om det senere viser sig, at iPhone Air i sig selv ikke er noget større hit.
Nye designs booster salget
Når man ser på Statistas oversigt over, hvilke iPhone-modeller, der øgede Apples markedsandele over det meste af telefonens historie er det som regel, når en ny iPhone med et andet udseende blev lanceret, at Apples generelle andel af smartphone-markedet går op – enten i det første eller andet år af et nyt designs levetid.
Det første egentlige redesign af iPhone var således iPhone 4 i 2010. Her øgedes Apples markedsandel, til trods for den såkaldte ”Antennagate”-skandale. iPhone 4S fra året efter øgede markedsandelen endnu mere, fordi antenneproblemerne nu var fikset, men det indikerer jo blot, at iPhone 4 kunne have været en endnu større succes uden Antennagate.
Med iPhone 6 og 6 Plus i 2014 introducerede Apple et rundere design og samtidig en model med større skærm. Det store boost i markedsandel indfandt sig dog først i 2015. Næste gang Apples markedsandel går en smule mere op end normalt er efter introduktionen af iPhone X i 2017/2018.
I 2020 introducerede Apple iPhone 12 mini, og selv om denne ikke var nogen langvarig succes, var det alligevel tilsyneladende nok til at booste det generelle iPhone-salg. Med iPhone 15-serien kom der igen et stort redesign med glas på ryggen, rundere kanter, USB-C i bunden og en action-knap. Og salget gik op igen. Det gik ned igen, da iPhone 16 ikke kom med ret meget nyt rent designmæssigt.









