Forside * Nyheder

Snart kan du begrænse personlige annoncer på Facebook og Instagram

-
(Illustration: AI-genereret med Gemini)

Meta og EU har talt sig til rette, og snart kan du vælge at overlevere færre personlige data og dermed også se færre skræddersyede annoncer på de to platforme.

De fleste har nok prøvet at søge efter noget på Google eller nævne noget i en Messenger-besked til en ven, blot for at se dette ”noget” dukke op i sponsorerede indlæg eller andre annoncepladser på Facebook og Instagram.

Det kan af og til virke en anelse ukomfortabelt, når Facebook eller Instagram synes at kende ens inderste tanker, indtil man husker at man jo faktisk søgte efter et godt tilbud på en ny cykel eller blender for kort tid siden. Ikke desto mindre er der stadig tale om, at Metas to største platforme indsamler store mængder data om ens adfærd.

Annonce:

EU har som bekendt i flere år været i færd med at implementere beskyttelsesmekanismer for EU-borgerne, når det gælder de store platformes dataindsamling. Det startede med GDPR, og privatlivsbeskyttelse i forhold til dataindsamling er også en del af overvejelserne bag DSA- og DMA-lovpakkerne.

Netop Meta har været i EUs søgelys og forbrød sig ifølge Europakommissionen mod DMA, da firmaet i marts sidste år gav brugerne i EU et valg: De kunne vælge at betale for at bruge Facebook og Instagram og dermed slippe helt for at blive data-overvåget, eller også kunne de fortsætte som nu.

Dataindsamling fortsætter – men kan begrænses

Det var ikke godt nok for EU, der i juli sidste år fastholdt at brugerne også skulle kunne vælge en løsning, der stadig er reklamefinansieret og dermed gratis at bruge, men som samtidig ”anvender færre af deres personlige data” og ”derudover svarer til en løsning med personligt tilrettede annoncer.”

Meta kom aldrig med en bedre løsning, så det udløste i april en bøde på 200 millioner Euro. Ifølge Europakommissionen har der dog siden denne kendelse været ”tæt dialog” mellem kommissionen og Meta for at finde et forlig, alle kunne være tilfredse med.

Sådan en løsning er nu blevet præsenteret. Ifølge Europakommissionen er der tale om et kompromis: Meta vil stadig samle data ind på brugerne i EU, men nu kan man selv vælge, om man vil have lidt eller meget personliggørelse.

Facebook- og Instagram-brugere i EU vil fra januar kunne vælge enten at fortsætte som nu, hvor Meta samler en hel del data ind for at gøre annoncerne så relevante som muligt. Eller også kan vælge at overlevere færre personlige data til Meta, og dermed også se færre personliggjorte annoncer. Mængden af annoncer reduceres altså ikke, en større andel bliver blot tilfældigt valgt og vil være mindre relevante for brugeren.

Europakommissionen skriver også, at de vil følge op med Meta og andre relevante aktører efter implementeringen af den nye model, for at se hvor populær, den er, samt hvilken effekt den har på markedet.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.