Forside Emner Spil fokus

Anmeldelse: Sharp Shooter til PS3 Move


Da vi for nylig modtog Killzone 3 til anmeldelse, var det foruden et skønt spil, også beviset på at Sony talte sandt, da de lovede, at der nok skulle komme velfungerende hardcorespil, der understøttede brug af Move-controlleren.


Sideløbende med Killzone 3, udvikledes et tilbehør til controlleren, som skulle gøre oplevelsen i skydespil endnu mere realistisk, præcis og fremfor alt underholdende. Mine damer og herrer, lad mig præsentere Sharp Shooter, et ikke særligt kønt, men pokkers effektivt stykke legetøj til fans af skydespil.


Blåstemplet af Sony 


På nuværende tidspunkt er der allerede udgivet flere pistoler, der kan benyttes med Move, men med Sharp Shooter har Sony selv været inde over udviklingen, hvorfor det lille PlayStation symbol er at finde på både gevær og indpakning.


Sharp Shooter leveres i farverne grå og rød. Om farvevalget skyldes at geværet ikke må ligne et rigtigt gevær alt for meget ved jeg ikke, men sort eller camouflagefarvet havde i min verden været lidt lækrere for øjet.


Kvalitetsmæssigt fejler Sharp Shooter dog ikke noget. Geværet er lavet i hård plast og er skruet forsvarligt sammen. Knapperne virker ligeledes robuste og holdbarne nok til mange tryk frem i tiden. Største kritikpunkt omkring kvaliteten går på at jeg oplevede en del larm fra geværet når Movens rystefunktion trådte i kraft. Efterspænd af skruerne hjalp ikke, hvorfor jeg til sidst tyede til at give Moven en smule tape, så den sad lidt mere i klem i geværet. Dette afhjalp lydgenerne.



Ikke bare en tom skal  


Sharp Shooter er bygget til både at kunne indeholde Move- og navigation controlleren på samme tid. Move Controlleren placeres øverst i løbet, mens navigationcontrolleren klikkes ind i rammen under løbet. På denne måde kan du holde geværet med begge hænder og både skyde samt navigere omkring på banerne på en og samme tid.


Den snu læser vil nok spørge sig selv om, hvordan man så betjener knapperne på Moven, der jo ligger gemt under beskyttende plastik i geværets løb. Dette er løst på fin vis, da Sharp Shooter er forsynet med flere knapper, der er “mappet” (forbundet) til movens knapfunktioner.


Lækker reloadfunktion


Select og Start er placeret ud for movens normale knappositioner, mens resten er flyttet til mere praktiske positioner. Således er firkant og trekant knapperne placeret ved aftrækkeren og kan både betjenes fra venstre og højre side, aftrækkeren sidder hvor den forventes, mens Move-knappen er placeret umiddelbart under aftrækkeren på skæftet. Knappen kan nemt betjenes med langefingeren, samtidig med at en låsefunktion sørger for, at du ikke klikker knappen ned med mindre du ønsker det. Herudover er der placeret en knap til at vælge, hvor mange skud du ønsker at fyre af når du trykker på aftrækkeren. Denne funktion var dog ikke brugbar i Killzone 3.


En af de ting jeg er mest pjattet med omkring Sharp Shooter er geværets reloadfunktioner. Hele tre måder er tilgængelige når du skal genlade. Den mest simple er at benytte reloadknappen, som er placeret under magasinet. Knappen simulerer på fin vis, hvordan du “slår” et nyt magasin op i geværet. Denne knap og dog upraktisk når du har en hånd optaget med henholdsvis aftrækkeren og navigationcontrolleren. Dette har udviklerne heldigvis taget højde for og indbygget en “pumpefunktion”. Det betyder i praksis at du genlader, som sad du med en pumpgun i hænderne. Et hurtig ryk i den hvide bøjle hvor navigation controlleren sidder og du genlader. Du behøver ikke engang slippe grebet på controlleren og følelsen af at genlade på denne måde er simpelthen super underholdende.


Ved spil der ikke benytter navigation controlleren, f.eks on rail shooteren Dead Space Extraction, kan du holde geværet under løbet. Også her er placeret greb til at benytte pump funktionen, lækkert lækkert.



Bagerst på geværet er placeret en støttebøjle, som kan trækkes ud alt efter dine armes længde. Da jeg første gang så bøjlen tænkte jeg at den måtte være lavet af synsmæssige årsager, men selvom der jo ikke er synderlig meget rekyl i geværet, er bøjlen faktisk rigtig god når geværet skal holdes helt i ro. Jeg kunne dog godt have ønsket at bøjlen kunne trækkes en smule mere ud, da mine lange arme betød at jeg fik en lidt skæv holdning når bøjlen lå forankret ved armhulen.


Styringen, et spørgsmål om tilvænning


Jeg har nu testet Sharp Shooter i både Killzone 3 samt førnævnte Dead Space Extraction. I begge spil fungerede geværet upåklageligt, selvom reloadfunktionen i Dead Space desværre var henvist til et simpet tryk på firkant. Gevær og controller er meget præcise, men da der jo er tale om en helt ny og uvant styreform, skal du påregne lidt øvelse før du mestrer styingen. Et godt råd er, at du ikke spille med bøjlen placeret ved skulderen hele tiden, da du derved skal styre for meget med overkroppen. Prøv hellere at tage bøjlen væk når du bevæger dig omkring, og sæt så bøjlen i skulderen, når der skal ownes fjender. 


I Killzone 3 kan du lave en række justeringer for, hvor meget du skal bevæge geværet før skærmbilledet flytter sig og hvor hurtigt du vil bevæge sigtekornet. Brug lidt tid på at finde den rette indstilling for dig og hav så lidt tålmodighed. Alt i alt kan jeg dog sige at jeg nu har gennemført Killzone 3 på sværeste niveau og  at jeg efterhånden føler mig ligeså hurtig, ja vis ikke hurtigere, end med den normale controller.


Spillere som ønsker at bruge Move-controlleren i skydespil, bør gøre sig selv den tjeneste at investere de omkring 450 kroner, Sharp Shooter koster. Det gør spiloplevelsen både sjovere, bedre og måske også mere effektiv. Lige pt har findes der ikke mange skydespil som understøtter Move (Killzone 3, Dead Space Extraction, The Shoot og så er Socom 4 på vej), men vi kan håbe at flere vil dukke op når det går op for udviklerne, hvor effektiv styringen rent faktisk kan være. 


Set til 450 kroner på coolshop.dk


 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.