Forside * Nyheder

Verisure og G4S har opkrævet gebyrer og hævet priser uretmæssigt

-
Foto: Pixabay.com

De to alarmselskaber Verisure og G4S Security Services har begge opkrævet gebyrer og hævet deres abonnementspriser uretmæssigt. Virksomhedernes kunder kan have krav på tilbagebetaling.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at alarmselskaberne Verisure A/S og G4S Security Services A/S har overtrådt både forbrugeraftaleloven og aftaleloven. Begge selskaber har opkrævet gebyrer uretmæssigt, når kunder opsagde deres abonnement, samt hævet abonnementspriser uden at indhente kundernes accept.

G4S har kaldt gebyret for ”administrationsgebyr”, mens Verisure har kaldt det ”nedtagningsgebyr”. Begge gebyrer beløb sig til 1.200 kroner.

Annonce:

Forbrugerombudsmanden mener, at disse gebyrer strider mod forbrugeraftaleloven, da de kan afskrække forbrugere fra at opsige deres aftaler. Derudover vurderes gebyrvilkårene som urimelige og ugyldige ifølge aftaleloven. Verisure har desuden undladt at oplyse tilstrækkeligt om gebyrerne, hvilket strider mod oplysningspligten i forbrugeraftaleloven.

Begge selskaber har oplyst, at de nu har fjernet disse gebyrer fra deres forretningsbetingelser.

Foto: Pixabay.com

Ulovlige prisstigninger

Udover gebyrerne har både Verisure og G4S hævet abonnementspriserne uden kundernes aktive accept, hvilket Forbrugerombudsmanden også finder ulovligt. G4S hævede priserne i april 2021, mens Verisure har hævet priserne mindst tre gange siden februar 2021. I nogle tilfælde er kunderne kun blevet informeret om prisstigningerne via Betalingsservice, hvilket ikke opfylder kravene til korrekt varsel.

 

Mulighed for tilbagebetaling

På baggrund af disse overtrædelser kan kunder hos Verisure og G4S have krav på tilbagebetaling. Dette gælder både for dem, der har betalt de uretmæssige gebyrer, og for dem, der har betalt for meget på grund af ulovlige prisstigninger.

G4S har meddelt, at de vil bestræbe sig på at tilbagebetale de ulovligt opkrævede beløb, mens Verisure har erklæret sig uenig i Forbrugerombudsmandens vurdering og nægter at tilbagebetale.

Torben Jensen, Forbrugerombudsmanden, udtaler:

“Reglerne er til for at beskytte forbrugerne, og de er ufravigelige. Derfor kan de to vagtselskaber ikke forlange ”opsigelsesgebyrer”, når en kunde ønsker at opsige sit abonnement. Og de kan heller ikke hæve prisen, uden at få deres kunders aktive accept, når de ikke har nogen gyldig hjemmel til det.”

Forbrugere, der mener, de har krav på tilbagebetaling, bør kontakte G4S eller Verisure. Hvis der ikke kan findes en løsning, kan de klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager.

Forbrugerne skal være opmærksomme på deres rettigheder og kan søge hjælp hos Forbrugerombudsmanden for at sikre, at de bliver behandlet retfærdigt og i overensstemmelse med loven.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.