
Shenxing-batteri ombord. Det gav en ladetid fra 5-80% på 21 minutter. Nu er anden generation af batteriet på vej (Foto: Neta)
En af verdens største elbilbatteri-producenter har slået opladnings-rekorden og har annonceret et nyt mærke indenfor natrium-ion-batterier til biler.
Der er bilmesse i Shanghai i disse dage, og det betyder nyt fra den eksplosivt voksende kinesiske elbil-industri. Selv om kinesiske elbil-mærker som BYD og XPeng er populære over det meste af kloden (lige med undtagelse af USA), er der endnu mere efterspørgsel på kinesiske elbil-batterier.
Contemporary Amperex Technology Co., Limited, bedre kendt som CATL, er p.t. den førende producent af elbil-batterier på verdensplan. Ud over selskabets kinesiske partnere sidder der CATL-batterier i bilmodeller fra bl.a. BMW, Ford, Hyundai, Honda, Peugeot, Citroën, Toyota, Volkswagen…og Tesla. Sidstnævnte står dog muligvis overfor at skulle skifte leverandør på grund af USA’s handelskrig med Kina.
Den kinesiske stat har kastet milliarder i forsknings- og udviklingsmidler efter CATL, og nogle af resultaterne kan nu ses i, hvad firmaet har præsenteret ved Shanghai-bilmessen. I august 2023 annoncerede CATL deres Shenxing LFP-batteri, der er lavet til hurtig opladning, selv under kolde vejrforhold. En af CATLs største nyheder i den forbindelse blev annonceret mandag.
Reuters skriver nemlig, at den nye model af Shenxing-batteriet, som CATL har annonceret i Shanghai, slår alle rekorder. Kun tre dage efter bilfabrikanten BYD i en udmelding lovede at levere batterier, der på kun fem minutters opladning får 400 km længere rækkevidde, kører CATLs nye batteri totalt fra BYD.
Ligesom at fylde benzin på
Efter fem minutters opladning kan biler med det nye CATL-batteri køre hele 520 km. Det er naturligvis under de mest gunstige forhold, når det gælder bilens vægt og temperaturen udenfor. Men CATL siger også, at selv med en udendørstemperatur på -10 grader celsius kan CATL-batteriet lades op fra 5 til 80% på blot 15 minutter. Det bliver de mange elbil-ejere oppe i Norge nok glade for at høre.
Problemet er naturligvis, hvor man kan finde ladestationer, der kan levere så mange watt. Ifølge CATL er den maksimale energioverførsel, batteriet kan klare, helt oppe på 1.3 megawatt. Det er der dog næppe mange ladestationer i verden, der kan levere endnu. Der findes industrielle ladestationer, der kan håndtere op til 3.75 megawatt, men kommercielt tilgængelige ladere til personbiler ligger typisk maksimalt på omkring en fjerdedel af, hvad det nye CATL-batteri kan klare.

Det tegner dog et tydeligt billede af den elbil-fremtid, der venter os om nogle år. Det vil være muligt at ”påfylde” lige så mange kilometers rækkevidde på en elbil på den samme tid, det tager at fylde den samme rækkevidde på en benzin- eller dieselbil.
Natrium-ion i hastig udvikling
CATL havde dog også andet nyt med til Shanghai-bilshowet. Efter de første kinesiske biler med natrium-ion-batterier begyndte at komme til salg sidste år, og vi siden også har set powerbanks med teknologien ombord, er CATL nu klar med sit helt eget mærke indenfor natrium-ion-batterier.
Det hedder Naxtra, og her har CATL også gjort en del fremskridt. Problemet med natrium-ion-batterier har været at de fylder mere, og derfor ikke har den samme rækkevidde som lithium-ion-batterier, fordi der simpelthen ikke er plads til lige så mange celler. Men Naxtra-batterierne fra CATL kommer nu op på 500 kilometers samlet rækkevidde for elbiler, hvilket er mere end dobbelt så langt som de natrium-ion-batterier, der begyndte at dukke op i bilerne sidste år.
Natrium-ion (der hedder sodium-ion ude i verden) har dog en del fordele. Dels er der ifølge visse estimater 500 gange så meget natrium som lithium i verden, og udvindingen er nemmere. Kulde påvirker heller ikke natrium-ion-batterier helt så meget som lithium-ion-batterier. Natrium-ion-batterier holder dog ikke til helt lige så mange ladecyklusser, før de begynder at tabe kapaciteten.
Der er foreløbig ingen meldinger om, hvorvidt CATL har fundet en god løsning på dette.