Forside * Nyheder

Instagram og Facebook får fuldt AI-genererede annoncer fra næste år

- 2
(Foto og mockup: Henry Ashcroft/Unsplash/Bryggeriet Vestfyen/Rec.dk)

I 2026 vil Metas 3,84 mia. brugere ifølge Wall Street Journal begynde at se fuldautomatiserede, AI-genererede og personligt tilrettede annoncer på firmaets platforme.

Steven Spielberg’s ’Minority Report’ fra 2002 er en af de få science fiction-film, der formåede at kigge langt ind i fremtiden og rent faktisk gætte rigtigt i forhold til teknologi. Filmen forudså bl.a. AR og virtuel skærmbrug, selvkørende biler og biometriske låse med ansigts- og iris-genkendelse. Filmens centrale tema, prædiktiv kriminalitetsbekæmpelse, findes også i dag. Vi anvender dog data fremfor synske mennesker og arresterer ikke folk før de bryder loven.

Næste år ser en fjerde af teknologi-spådommene fra ’Minority Report’ ud til at begynde at blive en realitet. I filmen taler reklamer i gadebilledet og butikker direkte til folk med navns nævnelse, og AI-stemmer spørger for eksempel om, hvor glad kunden har været for den vare, vedkommende købte sidst (og ligesom i virkelighedens verden tager AI’en nogle gange fejl).

Annonce:

Den fremtid går Meta nu i møde, skriver Wall Street Journal. Ifølge avisens kilder vil brugere af bl.a. Facebook og Instagram snart begynde at se reklamer, der er fuldt AI-genererede og også bruger AI til at placere reklamerne foran de rette mennesker. Det sidste er vi naturligvis allerede vant til.

Vi lever allerede i en virkelighed, hvor vores adfærd på bl.a. sociale medier og søgemaskiner dikterer, hvilke reklamer, der dukker op i vores forskellige apps og sociale platforme. Men med Metas nye tiltag, som firmaet planlægger at iværksætte i 2026, bliver annoncerne ikke blot placeret af AI, men også skabt med AI.

Arbejdsløse reklamebureauer

Det bliver altså ikke som nu, hvor anbefalings-algoritmer vælger blandt en række i forvejen producerede annoncer, hvilken der passer bedst til den pågældende bruger. I Metas nye system vil annoncører f.eks. kunne lægge et billede op i Metas annoncesystem af et produkt, og så klarer AI’en simpelthen resten, skriver Wall Street Journal.

Generativ AI vil herefter skabe en reklame med billede, video og lyd og selv komme op med annonceteksten. Den vil som nævnt også tage sig af, hvem der skal se reklamen og hvor den bliver placeret. På den måde bliver hele processen fuldautomatiseret, og reklamebureauerne får formentlig mindre at lave.

Wall Street Journals kilder siger dog imidlertid også, at Metas nye reklamesystem vil kunne skabe og ”vise forskellige versioner af reklamerne i real-time, f.eks. baseret på, hvor brugeren befinder sig rent geografisk”. Den samme bilreklame kan vise snekørsel for folk, der bor i kolde landområder, og bykørsel for folk, der bor i byerne, skriver business-mediet.

Derfra er det kun mængden og distributionen af computerydelse, der sætter grænser for personliggørelsen af selve reklamerne. Efterhånden som vores enheder får flere AI-understøttende chips ombord og det bliver en gradvis mindre krævende opgave for AI-modeller at skabe audiovisuelt materiale, vil AI-reklamer formentlig i højere grad blive genereret ”on-the-fly”. Og så vil ’Minority Report’ have fået ret igen.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.