
66 år efter at en Volvo-ingeniør opfandt trepunksselen er Volvo Cars klar med en efterfølger og nu bliver den elektronisk.
Det var Volvo-ingeniøren Nils Bohlin, som i 1959 opfandt trepunktsselen. En konstruktion der formodes at have reddet en million liv over årene, og reduceret graden af skader ved biluheld. Dengang valgte Volvo at dele opfindelsen med alle. De frigav patentet, så alle fabrikanter kunne gøre brug af den.
I dag løfter Volvo Cars så sløret for det de kalder et stort fremskridt inden for bilsikkerhed: Deres nye multiadaptive sikkerhedssele. Nu rykker sikkerhedsselen ind i elektronikkens verden.

Skræddersyet beskyttelse baseret på realtidsdata
Den multiadaptive sele adskiller sig fra traditionelle seler ved at kunne tilpasse sig både trafiksituationen og personen i sædet. Ved hjælp af data fra bilens indvendige og udvendige sensorer tilpasser selen sin funktion i realtid ud fra passagerens højde, vægt, kropsform og siddestilling.
“Verdens første multiadaptive sikkerhedssele er endnu en milepæl for bilsikkerheden og et godt eksempel på, hvordan vi udnytter realtidsdata med ambitionen om at hjælpe med at redde millioner af liv”, udtaler Åsa Haglund, leder af Volvo Cars Safety Centre, i en udmelding.

Teknologien udvider den klassiske trepunktsseles funktion
Moderne sikkerhedsseler benytter belastningsbegrænsere til at reducere kraften, som selen udøver ved et sammenstød. Volvo udvider denne teknologi ved at introducere flere trin i selejusteringen, hvilket gør det muligt at tilpasse selen endnu mere præcist til forskellige uheldsscenarier.
For eksempel vil en højere seleindstilling reducere risikoen for hovedskader hos større personer, mens en lavere seleindstilling kan mindske risikoen for ribbensbrud hos mindre personer i mildere kollisioner.
Løbende forbedring via OTA-opdateringer
Systemet, der står bag den adaptive sele, indsamler løbende data og bliver forbedret via over-the-air-opdateringer. Dermed kan Volvo løbende justere og optimere selen baseret på ny viden og feedback fra virkelige hændelser.
Sikkerhedsselen bliver en integreret del af Volvo Cars’ sikkerhedsøkosystem, hvor den skal fungere i samspil med airbags, passagergenkendelse og assistentsystemer.

Bygger på mange års forskning
Volvo Cars har gennem over fem årtiers sikkerhedsforskning og en database med data fra mere end 80.000 biluheld skabt grundlaget for udviklingen af den nye sele. Virksomheden har desuden testet og finjusteret systemet i deres crashtest-center, der i år fejrer 25-års jubilæum.
“Dette markerer en stor opgradering af den moderne trepunktssele, en Volvo-opfindelse, der blev introduceret i 1959, og som anslås at have reddet over en million liv,” siger Åsa Haglund.