Forside * Nyheder

Energiselskab opkrævede højt ulovligt gebyr for udtrædelse

-
Foto: recordere.dk (AI-genereret)

Kl. 11:25 – Tal for gebyr er rettet

Forbrugerombudsmanden finder at energiselskabet Nærvarme ulovligt at opkrævet et højt gebyr ved udtrædelse af lejeaftale inden 10 år.

Nærvarme Danmarks udtrædelsesgebyrer for varmepumpeabonnementer erklæret ulovlige
Forbrugerombudsmanden har slået fast, at energiselskabet Nærvarme Danmark A/S har opkrævet ulovlige udtrædelsesomkostninger hos kunder, der ønskede at opsige deres varmepumpeabonnementer. Selskabet har i flere tilfælde krævet op til 30.000 kroner, hvilket ifølge myndigheden er i strid med forbrugeraftaleloven.

Annonce:

Urimelige bindinger af kunder

Sagen omhandler de mange danskere, der har valgt en abonnementsordning hos Nærvarme Danmark for at få leveret og vedligeholdt en varmepumpe i deres bolig. Når forbrugere ønskede at opsige aftalen, blev de mødt med krav om at betale store beløb som kompensation for selskabets tab ved at skulle fjerne varmepumpen igen.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at sådanne høje gebyrer skaber en urimelig ubalance mellem virksomhed og forbruger. ”Et udtrædelsesgebyr af den størrelse kan afholde kunder fra at gøre brug af deres lovfæstede ret til at opsige abonnementet. Det er i strid med reglerne,” udtaler Forbrugerombudsmanden i afgørelsen.

Selskabet retter ind

Nærvarme Danmark har som følge af afgørelsen meddelt, at selskabet vil ændre sine abonnementsvilkår, så de fremover overholder lovgivningen. Forbrugerombudsmanden vil føre tilsyn med, at selskabets praksis bliver rettet til.

Samtidig opfordrer myndigheden forbrugere, der tidligere har betalt et udtrædelsesgebyr, til at kontakte selskabet for at få deres sag vurderet – de kan have krav på at få pengene tilbage.

Lovgrundlag

Ifølge forbrugeraftaleloven må erhvervsdrivende ikke indføre vilkår, som binder forbrugerne på en måde, der skaber en urimelig ulighed. Lignende sager er tidligere rejst mod andre abonnementsløsninger inden for tele- og energisektoren, hvor høje gebyrer blev brugt til at fastholde kunder mod deres vilje.

Forbrugerombudsmanden understreger, at danske forbrugere har ret til at opsige kontrakter uden at skulle frygte uforholdsmæssige økonomiske konsekvenser.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.