Forside * Nyheder

Ford vil give Kina baghjul på elbiler med ”Model T-begivenhed”

-
(Foto: Ford/Rec.dk)

Ligesom med Model T for 100 år siden vil Ford presse elbil-priserne ned (og salget op) med en ny platform, der afsløres 11. august.

Blandt de gamle, amerikanske bilmærker var det kun Ford, der for alvor formåede at give Tesla konkurrence på hjemmemarkedet sidste år. Firmaets Mustang Mach-E har været en stor succes, både i USA og i mange andre lande. Men den amerikanske regering har skåret dybt i subsidierne til elbiler, og af samme grund vil Ford nu appellere til det internationale elbil-marked mere end firmaet allerede gjorde i forvejen.

Og her støder Ford naturligvis ind i Kina. I stort set alle andre regioner end Nordamerika er kinesiske elbiler på hastig fremmarch, ikke mindst fordi de simpelthen er billigere end mange af konkurrenterne. Det er præcis denne udfordring, Ford nu vil gøre noget ved.

Annonce:

For Ford har jo som bekendt en vis historik med at kunne producere modeller, hvor prisen matcher markedet. Faktisk var det jo netop denne evne, der i begyndelsen gjorde Ford til Ford – og som i perioden fra 1908-1927 gjorde biler til hvermandseje. Som kendere af bilhistorien vil vide, skete dette med Ford Model T.

’Tin Lizzie’, som modellen også blev kaldt, var den første Ford, der for alvor blev produceret på samlebånd, efter at Oldsmobile havde været pionérer for denne proces syv år tidligere. Da den første Model T rullede ud fra Ford-fabrikken i 1908, kostede den, hvad der i dag svarer til cirka 189.500 kroner. Men med højere salgsvolumen og finjusteringer af produktionen, fik Ford den helt ned på omkring 32.700 kroner, da kalenderen skrev 1925.

”Gennembrud”

I 1908 producerede Ford lige over 10.600 Model T’er. Herfra voksede salget støt i takt med at prisen kom ned. I september 1920 skar Ford pludselig prisen ned fra ca. 54.600 inflationsjusterede kroner til 43.100 af slagsen. Det lagde lige en million ekstra solgte enheder oven i den cirka halve million enheder, Ford havde solgt i årene før. I 1923-1925 kulminerede salget af Ford T med omkring 2 millioner solgte eksemplarer om året.

Det er denne historiske begivenhed, Ford nu vil forsøge at gentage, altså at sætte turbo på salget ved at skrue prisen kraftigt ned. Jim Farley, Fords administrerende direktør fortalte under en regnskabsfremlæggelse onsdag, at firmaet snart vil afsløre et nyt ”gennembrud” på elbil-fronten i form af en ny model og platform. ”Dette er en Model T-agtig begivenhed”, sagde Farley.

Vi finder først ud af, hvad der helt præcist er tale om d. 11. august, hvor afsløringen foregår ved en af Fords fabrikker i Kentucky. Men Ford har tidligere teaset en elbil-platform med en lavere pris, der skulle blive lanceret i 2027 i form af en pick-up-truck. Men Farley kalder det, vi kommer til at se 11. august for en ”ny familie af køretøjer med imponerende teknologi, effektivitet, rummelighed og features”.

Farley lagde også vægt på, at det ville blive en ”familie”, der bliver lanceret globalt, så det lugter jo lidt af, at der kommer mere end blot en pick-up-truck baseret på den nye platform.  Det er den tidligere Tesla-ingeniør Alan Clarke, der har forestået udviklingen af den nye platform.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.