
Firmaet har meldt ud, at ser de nye retningslinjer som et ”statsovergreb”, der vil hæmme den europæiske AI-udvikling og skabe for meget usikkerhed.
For lidt under to uger siden præsenterede Europakommissionen resultatet af flere års arbejde på AI-området. I den periode har 13 specielt udvalgte, uafhængige AI-eksperter fra blandt andet flere prestigiøse universiteter som Cambridge og Stanford samlet input fra over 1000 interessenter.
Målet var at sammensætte retningslinjerne for, hvordan AI-fremtiden kan rulles ud i Europa på en måde, der både understøtter fordelene og nedsætter risikoen for at det går galt. Det kan naturligvis ikke ske uden at tech-industrien også er med på den, og en del firmaer, herunder Microsoft har allerede indikeret at de er klar til at skrive under på retningslinjerne.
Men det er Meta ikke. Metas chef for Global Affairs, Joel Kaplan, meddelte forleden på LinkedIn, at Meta ikke kommer til at skrive under på retningslinjerne og dermed forpligte sig til at overholde dem.
Retningslinjerne er baseret på den lovmæssige ramme, der blev etableret med EUs AI Act. I stedet for at håndhæve de løsere reglementsformuleringer i AI Act helt ned i detaljen (hvilket vil kræve temmelig meget opsyn med AI-firmaerne) valgte EU-kommissionen i stedet at prøve at få de største AI-spillere til frivilligt at forpligte sig til et praksiskodeks.
”Den forkerte retning”
Det er dette praksiskodeks, som EU-kommissionen kalder ’General-Purpose AI Code of Practice’, der blev præsenteret d. 9. juli. Og som Meta altså ikke føler, firmaet kan være medunderskriver på.
”Europa er på vej i den forkerte retning, når det gælder AI”, skriver førnævnte Joel Kaplan i sit LinkedIn-indlæg, ”retningslinjerne rummer en række usikkerheder for model-udviklere, og går langt ud over AI Acts rammer”.
Han nævner samtidig et brev, som flere end 40 virksomheder har skrevet til EU-kommissionen, hvor de beder kommissionen ”stoppe uret” i forhold til implementeringen af retningslinjerne.
”Vi deler disse virksomheders bekymring over, at dette statsovergreb vil skrue ned for tempoet, når det gælder udvikling og udrulning af de nyeste AI-modeller i Europa. Det vil samtidig begrænse mulighederne for de europæiske virksomheder, der ønsker at starte nye forretningsinitiativer baseret på disse modeller”, skriver Kaplan.
Mange tænker ikke nødvendigvis Meta ind i det AI-marked, der domineres af OpenAI og Google. Men Meta er godt i gang med at implementere sine Meta AI-modeller i de mest populære sociale medieplatforme i verden, herunder Facebook, Instagram, Threads og WhatsApp. På den måde vil de fleste formentlig komme i kontakt med Metas AI alligevel.








