Forside * Nyheder

YouTube ændrer kurs: F-ordet giver nu fuld annonceindtægt

-
F-Ordet er nu tilladt på YouTube, dog med visse undtagelser (ill. Recordere.dk / AI)

YouTube har ændret sin politik, så videoer med stærk bandeord i de første syv sekunder – som for eksempel “fuck” – nu kan få fuld annonceindtægt.

Det oplyser Conor Kavanagh, chef for platformens monetiseringspolitik, i en video til skaberne.

Tidligere betød brug af stærke bandeord i starten af en video, at indtjeningen blev begrænset. Politikken har været omdiskuteret siden november 2022, hvor YouTube begyndte at begrænse indtjening, hvis der blev bandet i de første 8–15 sekunder.

Annonce:

Kreatører har kritiseret reglerne

Flere kendte skabere har kritiseret YouTube for de tidligere regler. Blandt dem ProZD, der lavede en video, hvor han ventede 15 sekunder før han kritiserede politikken direkte. Den video blev senere demonetiseret. Tirsdagens ændring fik en klar reaktion fra ham: “It’s about fucking time.”

Ifølge Kavanagh blev de tidligere regler lavet for at leve op til traditionelle broadcast-standarder, hvor afstand mellem bandeord og reklamer var vigtig. Men annoncebranchen har ændret sig, siger han. Annoncører kan nu selv vælge, hvilken type indhold deres reklamer skal vises på.

Begrænsninger gælder stadig visse tilfælde

Det er stadig ikke tilladt at bruge bandeord i titler eller thumbnails, og videoer med hyppig brug af stærk sprogbrug kan stadig blive sanktioneret. “Du skal vælge dine fucks med omhu,” siger Kavanagh.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.