
Missionen ser foreløbig ud til at lykkes, og en ny ”Shows”-funktion skal gøre det endnu mere attraktivt at se alt fra kommentar- og kattevideoer til Hollywood-serier og sportstransmissioner direkte i YouTube-app’en.
I april var det 20 år siden, den første video blev uploadet til YouTube. I de to årtier har mediebilledet ændret sig en hel del, for eksempel har de små skærme invaderet vore liv i form af smartphones og tablets. Fordi også streamingtjenester som Netflix begyndte deres eksistens på computeren, var der mange, der troede at TV-skærme nu levede på lånt tid.
For især de yngre generationer var tilsyneladende ikke interesserede i at købe et TV. Hvorfor skulle de dog det, når de alligevel fik det meste af deres underholdning fra YouTube og TikTok på smartphonen eller computeren? Det fik en overgang mange af os med hang til hjemmebiografer og TV-skærme på over 70 tommer til at panikke. Ville husalter-konceptet virkelig dø med Generation X og de ældre millennials?
Hvis du var blandt dem, der bekymrede sig, kan du godt trække vejret frit igen. Det lader nemlig til at også Generation Z gerne vil have et TV, de venter bare til de har et hjem – og måske en familie – der kan bære det. Det er en af de ting, man kan udlede af, at YouTube-videoer nu ses oftere på TV-skærme end på nogle andre skærme, i hvert fald i USA.
Det har fået YouTube til at skrue op for ambitionerne om at blive folks favorit-app på deres TV, foran Disney+, Netflix, HBO MAX og alle de andre. Det er en strategi, der har været undervejs siden 2018, hvor Kurt Wilms blev senior director of product hos YouTube. Wilms har fokuseret hårdt på, hvad han kalder ”lean-back”.
Anbefalings-algoritmen sat på pause
Til Wall Street Journal siger Wilms, at der er en ny funktion på vej, der ”bliver vildt godt for lean-back-brugen af YouTube”. Funktionen hedder ”Shows” og kan automatisk sætte næste afsnit af en YouTube-videoserie klar til afspilning. Som det er nu, bestemmer YouTube-algoritmen det hele, og det næste afsnit dukker kun op blandt de anbefalede videoer, fordi det er relevant.

Den eneste anden måde at se adskillige afsnit af en videoserie i den rigtige rækkefølge på, er hvis den givne YouTube-kanal har lavet en playliste. ”Shows” vil gøre YouTube-app’en lidt mere Netflix-agtig, skriver Wall Street Journal.
Og det er ikke kun YouTubernes egne værker, dette vil omfatte. I stigende grad er YouTube nemlig også hjemsted for mere traditionelle Hollywood-produktioner. I stigende grad kan man abonnere på Hollywoods streamingtjenester direkte fra YouTube-app’en, på samme måde som man kan i Apple TV+ og Amazon Prime.
Hvis du for eksempel har abonneret på HBO MAX inde i YouTube-app’en og er fan af ’The White Lotus’, vil ’Shows’-funktionen ikke blot sætte seriesæsonens afsnit i den rigtige rækkefølge i din kø, den vil også anbefale videoer med YouTubere, der diskuterer det enkelt eafsnit…eller måske en video fra Thailand om blomster, skriver Wall Street Journal.
Mere platform end producent
Visse typer af produktioner, vi normalt ville finde på flow-TV, er også oftere og oftere at finde på YouTube. Sketch-komedieserier, talkshows og live-udsendelser er i dag en større del af YouTube-sortimentet end nogensinde før. Det gælder også sport, hvor YouTube har udbudt et abonnement, hvor man kan se NFL-kampe hver søndag. NFL-kampene har formentlig været en af de kræfter, der har drevet folk til at se YouTube på hjemmets største skærm.

YouTube forsøgte sig en overgang med egetproduceret, eksklusivt indhold. Det lykkedes aldrig rigtigt. Den eneste langtidsholdbare produktion, der kom ud af det, var ’Cobra Kai’, der først fik rigtigt luft under vingerne, da serien flyttede over på Netflix. Men det viser sig altså nu, at det var den forkerte strategi.
I stedet for at lokke folk over på YouTube med eksklusivt indhold, prøver YouTube nu at overbevise folk til at samle al deres ”lean-back”-underholdning i YouTube-app’en på TV’et i stedet. Det ser foreløbig ud til at lykkes. Ud over, at YouTube nu mestendels er et TV-fænomen i USA, er YouTubes omsætning nu ifølge Wall Street Journal så stor, at firmaet kan anses for at være USA’s næststørste underholdnings-firma… efter Disney.








