
Et tvunget frasalg af en af Googles centrale annonceplatforme kan blive konsekvensen af en ny retssag, der gik i gang mandag.
For lidt over et par uger siden åndede Googles CEO Sundar Pichai og resten af topledelsen hos Google formentlig lettet op. Efter flere måneder i retten, hvor Google har forsvaret sig mod monopol-anklager fra den amerikanske stat, afgjorde dommer Amit Mehta, at Google ikke behøver frasælge Chrome.
Det var ellers det krav, som det amerikanske justitsministerium havde fremsat som straf for at Google havde monopoliseret søgning på nettet i adskillige år. Mehta understregede, at der ikke var nogen tvivl om det sidste. Google blev med rettens ord klassificeret som et monopol. Et frasalg af Chrome var blot ikke en tilstrækkeligt relateret straf.
I stedet blev Google dømt til at dele data med sine konkurrenter, sådan at der kan komme mere konkurrence på søgemarkedet. Så Chrome kan blive i familien. Men det betyder ikke, at Google er ude af farezonen, når det gælder tvangsopsplitning.
En ny retssag startede mandag i en føderal domstol i Alexandria i Virginia. Denne gang handler det blot ikke om søgning, men om annoncering. Det amerikanske justitsministerium har nemlig også anklaget Google for at have monopoliseret online-annoncemarkedet.
Stridens æble: AdX
Det er allerede fastslået, at Google har optrådt med monopoliserende adfærd på online-annoncemarkedet. I april dømte dommeren Leonie Brinkema, at Googles adfærd var konkurrencestridig og monopoliserende.
Helt specifikt havde Google koblet sin online markedsplads for annonce-plads, AdX, op på sine DoubleClick-tjenester. Sidstnævnte har rødder helt tilbage til 1995 og blev købt af Google i 2008. DoubleClick er siden blevet rullet ind i Google Marketing Platform, og er en integreret platform, som annoncører kan bruge til at håndtere sine onlinekampagner.
AdX fungerer på den måde, at annoncører kan byde på annonceplads på f.eks. websites. Fordi det er en slags løbende auktion, er dette fordelagtigt for websites, der udbyder annoncepladser, fordi de kan få fyldt alle annonce-”hullerne” og få så høj en pris som markedet er villigt til at betale for eksponeringer til brugerne.
12% af annonceomsætningen i fare
Problemet ifølge Brinkemas dom, er at Google koblede AdX op på DoubleClick (nu Google Marketing Platform), hvilket mere eller mindre tvang websites med annonceplads til at bruge det løbende auktionssystem. Det gjorde det stort set umuligt for disse websites at sætte sine egne priser og regler for søgningsrelevant annoncering. Og det er konkurrenceforvridende ifølge dommen.
Retssagen, der startede i dag, handler således ikke om, hvorvidt Google har handlet konkurrenceforvridende. Den handler om, hvad konsekvenserne af dommen skal være. Det amerikanske justitsministerium ser helst, at Google helt frasælger AdX og DFP (DoubleClick for Publishers – annoncemedie-delen af Google Marketing Platform). Google mener derimod, at det bør være nok at give tredjeparts-annoncetjenester adgang til AdX-markedet.
Hvis Leonie Brinkema, der også er dommer i denne del af retssagen, dømmer til fordel for den amerikanske stat, kan Google således blive dømt til at sælge AdX og DFP fra, hvilket kan betyde et farvel til betydelige summer penge. Over 77% af Googles omsætning kommer fra annoncering og i første kvartal i år stod AdX for omtrent 12% af denne.
Retssagen forventes at forløbe over to uger, hvorefter der fældes dom.








