
I det sidste år har Spotify fjernet omkring 75 millioner musik-tracks, der kan karakteriseres som ren spam, eller ”AI slop”.
Bandet The Velvet Sundown fik i sommer en masse opmærksomhed på YouTube-kanaler, i TikTok-videoer og sociale medie-indlæg dedikeret til ny musik. Bandets 70’er-inspirerede psych-rock med lidt Americana-støv spredt henover overfladen appellerede til en hel del lyttere verden over, især på Spotify.
Her har sangen ’Dust on the Wind’ opnået over tre millioner lytninger, mens en anden sang ’Drift Beyond the Flame’ har lidt over en million. Ifølge Spotify lytter næsten 300.000 mennesker til The Velvet Sundown hver måned. Men bandet eksisterer slet ikke uden for den digital sfære. Det er et rent AI-genereret projekt, fra bandbillederne til selve musikken.
Der er stadig ingen, der helt ved, hvem der står bag projektet. En person, der kalder sig Andrew Frelon har på X påstået at være en talsperson for bandet, men det viste sig senere at være et mediestunt. På AI-bandets ”officielle” sociale medier anerkendes det, at bandet er et fiktivt AI-band, men konceptet er styret af rigtige, unavngivne mennesker.
Siden Velvet Sundown-affæren for et par måneder siden er Spotify og andre musiktjenester blevet overdynget med musik, der bedst kan karakteriseres som ”AI slop”, en betegnelse for AI-genereret lavkvalitets-indhold, der er under hastig udbredelse. Og nu vil Spotify gøre noget ved AI slop på platformen.
Metadata, nyt spamfilter og stop for imitation
Torsdag offentliggjorde Spotify nye initiativer på tre områder, hvor AI slop-musik skaber problemer lige nu: lavkvalitets-indhold, imitation, og manglende angivelse af, at musikken er AI-genereret.
Spotify gør det klart, at de ikke vil stå i vejen for at lade kunstnere bruge AI til at skabe musik. Men dette skal angives tydeligere i de metadata, som uploades sammen med musikfilerne, når kunstnere gør deres materiale tilgængelige på Spotify. På denne måde kan det gøres mere klart for brugerne, når AI er involveret, og de kan i højere grad undgå at føle sig snydt.

For at yderligere sikre, at dette sker ordentligt, arbejder Spotify lige nu med den førende standardorganisation for musikmetadata, DDEX, om at skabe en metadata-standard for AI-genereret musik. Det handler ikke blot om at angive, om musikken er AI-genereret eller ej. Mere detaljerede angivelser er nu nødvendige, for eksempel hvis AI er blevet anvendt til at generere vokaler med en anden kunstners stemme med dennes tilladelse.
Lige præcis denne form for AI-imitation er også et problem, især når den imiterede kunstner ikke har givet tilladelse. Spotify vil i højere grad holde øje med dette og slå hårdere ned, hvis AI-vokaler kommer for tæt på en kendt kunstners stemmelyd og der derfor er mistanke om at en AI-model er blevet trænet på kunsterens vokaler uden vedkommendes tilladelse.
Endelig vil Spotify indføre et slags spamfilter, der bl.a. kan afgøre om der er tale om en bot, der uploader musik automatisk, eller om der sidder et menneske bag skærmen og lægger musik på platformen. Folk, der sætter bots til at uploade AI-genereret ”musik-spam” for at prøve at presse penge ud af Spotify er så stort et problem nu, at Spotify har måttet fjerne cirka 75 millioner spam-tracks i de sidste 12 måneder.
Spotifys nye initiativer vil blive rullet ud over de kommende uger og måneder.








