Forside * Featured

Tænketank foreslår at fjerne registreringsafgift og indføre trængselsbetaling

-
Foto: recordere.dk (AI-genereret)

Den borgerligt-liberale tænketank CEPOS foreslår en omfattende reform af de danske bilafgifter. Målet er at sikre, at bilister i højere grad betaler de reelle samfundsøkonomiske omkostninger ved deres kørsel.

Ifølge CEPOS er Danmark blandt de lande i verden med de højeste bilafgifter, men systemet er både forældet og skævt indrettet. Benzin- og dieselbiler er i dag overbeskattet, mens elbiler omvendt er markant begunstiget.

“I dag favoriseres elbiler massivt, selvom det samfundsøkonomisk er en dyr måde at reducere CO2 på. Det koster omkring 6.000 kroner at spare et ton CO2 via afgiftsbegunstigelse af elbiler, mens kvoteprisen i EU ligger under 1.000 kroner. Det er en meget dyr støtteordning,” siger Line Andersen, økonom i CEPOS, i en udmelding.

Annonce:

Forslag til ny model

CEPOS’ reformudspil lægger op til at afskaffe registreringsafgiften på alle biltyper og samtidig sænke brændstofafgifterne. For elbiler foreslås elafgiften reduceret permanent til EU’s minimumsniveau. Ejerafgiften skal på sigt udfases og erstattes af trængselsafgifter, når teknologien til præcis opkrævning er moden.

“Benzin- og dieselbilister betaler mere i afgifter, end de belaster bl.a. klima og miljø. Elbiler derimod betaler alt for lidt. En retfærdig beskatning kræver, at alle bilister betaler for de reelle eksterne omkostninger – især trængsel, som udgør langt den største del,” siger Line Andersen.

Mere gennemsigtighed

Reformen er ifølge CEPOS et opgør med afgifter, der i dag skævvrider både økonomien og skattesystemet.

“Registreringsafgiften er en af de mest forvridende skatter i Danmark. Den hæmmer mobiliteten og er helt ude af trit med de eksterne omkostninger. Den bør afskaffes – for alle biltyper – og på sigt erstattes af trængselsafgifter, som rammer præcist dér, hvor problemerne opstår,” siger Line Andersen.

Effektiv grøn omstilling

CEPOS fremhæver, at en omlægning til et system baseret på de faktiske eksterne omkostninger vil gøre det mere gennemsigtigt for bilister, samtidig med at det kan skabe en mere effektiv grøn omstilling.

Ifølge tænketanken vil forslaget betyde, at bilister betaler efter, hvor meget de reelt belaster klima, miljø og trængsel – fremfor et system med generelle, men skæve afgifter.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.