Så er efterfølgeren til Ghost of Tsushima, der blev et af PlayStations mest populære spil klar. Vi tester.
I Ghost of Yotei, der udspiller sig ca. 300 år efter Ghost of Tsushima, indtager vi rollen som kvinden Atsu, der kaster sig ud i et personligt hævntogt, mod “the Yotei six”, der var ansvarlige for hendes families død brutale død allerførst i spilet. Det bringer en som spiller ud på en lang rejse, der i højere grad end forgængeren, lader dig gennemføre historien i den rækkefølge du vil.
Som at medvirke i en samuraifilm
Noget af det mest slående ved Ghost of Yōtei er det rent visuelle. Vulkanen Yōtei og de japanske landskaber fremstår utroligt smukke, ja nærmest som et levende kunstværk. Snefald, tåge, skiftende lys og detaljerede omgivelser skaber en stemning, hvor man ofte stopper op blot for at nyde udsigten. Det er virkelig smukt, omend ansigterne godt kunne have været lidt flottere og ikke helt lever op til landskaberne.
Som en hyldest til japansk filmkunst har spillet ligesom forgængeren indbyggede filtre, der giver mulighed for at skræddersy oplevelsen visuelt. Personligt synes jeg dog, at det blev lige lidt for meget at spille i sort/hvid eller lignende. Men japansk lydspor med undertekster har været et must. Samuraier taler bare ikke engelsk.
Historien
Du spiller som nævnt kvinden Atsu, en kriger drevet af hævn, men undervejs bliver fanget i lidt af et moralsk dilemma. Skal hun fuldbyrde sin blodige mission, koste hvad det vil, eller findes der en anden vej? Jeg vil ikke afsløre for meget, men blot sige at historien fungerer glimrende.
Historien serveres med mere mørke og alvor end i forgængeren, og Atsu fremstår som en kompleks figur snarere end blot en helt. Sucker Punch har på ret imponerede vis formået at blende side- og hovedmissioner sammen på en måde, så man faktisk slet ikke tænker over, om det er det ene eller det andet. Det er meget organisk flettet sammen og personligt har jeg stort set undladt den slagne gang, men blot fulgt historien som den udspillede sig ud fra de valg jeg traf undervejs.
Uanset hvordan du spiller så er fortællingen stærk , stemningsfuld og med intense mellemsekvenser , der virkelig fungerer og får en til at føle sig til herre over, hvordan det hele udspiller sig.
Gameplayet minder meget om det vi kender
Kernen i Ghost of Yōtei er stadig en kombi af åben verden, udforskning og kamp. Atsu kan skifte mellem flere våben i takt med at hun lærer at mestre dem, hun kan snige sig ind på fjender og snigmyrde og hun får adgang til flere afledningsmanøvrer, f.eks røgbomber i løbet af spillet.
Kampsystemet føles denne gang bedre og er lidt mere flydende synes jeg. Det fungerer super godt, er velkendt og velfungerende, men mangler måske for nogen lidt nyskabelse. Personligt er jeg dog glad for det som det er og nyder både verdenen, kampsystemet og historien.
Lyd
Lyd og musik i Ghost of Yōtei blander traditionelle japanske instrumenter med mere filmisk musik og det fungerer fremragende til at skabe den helt rette stemning. Derudover er lyde fra sværd, vindens susen og sneens knasen gode og giver en ekstra dimension. Og så bør spillet, som nævnt, spilles med japansk tale for autenticitetens skyld.
Konklusion
Ghost of Yōtei imponerer med flot grafik, god lyd og glimrende stemning. Læg dertil en følsom og medrivende fortælling om hævn, familie og ære. Ghost og Yotei finpudser forgængerens ideer, men holder sig på sikker grund og kaster sig ikke ud i de helt store ændringer. For mig gør det ingenting for jeg elskede forgængeren, men nogen vil måske føles det lidt for velkendt.
Er du fan af Ghost of Tsushima og open-world actioneventyr er spillet et must. Det byder på en virkelig smuk rejse ind i en brutal, men smuk verden, der virkelig hylder Samuraier og frihed til at spille præcis som man ønsker.
Karakter: 4,5 stjerner
Ude nu eksklusivt til PlayStation



















