
Det norske sociale medie Hudd går nu ind på det danske marked. Lanceringen sker samtidig med, at Danmark indfører en aldersgrænse på 15 år for sociale medier.
Hudd profilerer sig som et modspil til etablerede platforme som Facebook, Instagram, TikTok og Snapchat.
Hudd adskiller sig ved at droppe algoritmer og udelukkende tillade verificerede brugere. Appen kræver MitID ved oprettelse i Danmark, og alle brugere skal være minimum 15 år. Ifølge virksomheden selv handler det om at skabe et digitalt rum med ægte samtaler frem for manipulerende mekanismer.
Vi har gjort det sociale digitalt, men ikke menneskeligt, siger Eigil Arff Tarjem, grundlægger af Hudd.
Udbredt i Norge – klar til vækst i Danmark
Hudd har siden lanceringen i Norge i november 2024 opnået over 160.000 brugere. 13 kommuner og flere hundrede foreninger og virksomheder er allerede aktive på platformen. Ifølge Arendal Kommune, der bruger Hudd som kommunikationskanal, er nærhed og ægthed centrale faktorer.

Hudd træder ind i et marked domineret af globale aktører som Facebook, TikTok, Snapchat og Instagram. Alle platforme har været under kritik for at fremme polarisering, fremhæve sensationelt indhold og give plads til falske profiler. Hudd forsøger at skille sig ud ved at give brugerne kontrol og skabe et rum uden kommersielle algoritmer.
Dansk version med fokus på tryghed
I Danmark lanceres Hudd med MitID-verifikation, men uden kommerciel udnyttelse af data. Ifølge kommunikationschef Jonas Floberg Åkre handler det om at sætte fællesskab og tillid i centrum.
Når vi fjerner algoritmer og falske profiler, får vi samtalerne tilbage, siger han i en pressemeddelelse til recordere.dk








