
Det nye VR-headset er til dem, der ikke synes Metas headsets er gode nok, men ikke vil kaste penge efter Apple Vision Pro eller Samsung Galaxy XR.
Hvis vi nu skal være ærlige, så er VR-headsets nok mest til gamere, uanset om Mark Zuckerberg stadig tror på sin Metavers-idé. Af samme grund er det værd at bide mærke i, når et spilfirma gør sig bemærket på dette område.
Spilfirmaet Valve, der ud over en række egen-publicerede titler også distribuerer spil fra andre via onlinetjenesten Steam, er et af kun meget få indholdsproducenter, der også laver hardware, inklusive VR-headsets.
Firmaet har netop foretaget en række annonceringer, hvoraf én er annonceringen af en ny Steam Machine-konsol, der i virkeligheden er en gaming-pc i konsolform og derfor tager kampen op mod Xbox og PlayStation. Det er omkring 10 år siden, Valve droppede sin Steam Machine-strategi, men nu er den altså igangsat igen. Vi ved dog endnu ikke, hvornår Steam Machine bliver offentligt lanceret og hvad den kommer til at koste.
Vi ved dog lidt mere om Steam Frame, som er Valve’s nye VR-headset, for eksempel at det bliver tilgængeligt i begyndelsen af 2026. Vi ved også, at Steam Frame, modsat forgængeren Steam Index (som firmaet nu holder op med at lave), både kan bruges som standalone-headset og tilsluttet en PC med kabel.
Foveated Streaming
Vi ved også, at Frame er optimeret til en en ny funktion på Steams streamede spil, der kaldes ”foveated streaming”. Når noget er ”foveated” betyder det i XR-sprog, at headsettet tracker dine øjenbevægelser for at optimere opløsningen, der hvor du kigger hen. På den måde behøver hele billedet ikke være i fuld opløsning, hvilket sparer båndbredde, CPU/GPU-ydelse, og dermed også strøm.

Mange headsets på markedet med øjentracking understøtter allerede foveated rendering af spil, der ligger lokalt på en computer eller i et standalone-headset. Men det er nyt at dette kan ske, når et spil streamer til headsettet, og Steam er den eneste tjeneste, der lige nu understøtter det. Frame er defor optimeret til denne brug, men repræsentanter fra Valve siger til The Verge, at headsets med øjentracking generelt vil kunne bruges til dette.
Til samme medie siger Valve-folkene, at Steam Frame formentlig kommer til at ligge i et prisleje mellem Metas relativt billige Quest-serie og de eksklusive MR-headsets fra Samsung og Apple, der koster henholdsvis ca. 11.500 og 22.500 kr. før danske skatter og afgifter. Valve siger nemlig, at Frame kommer til at koste mindre end forgængeren Index, der lå på omkring 1.000 dollar, eller ca. 6.440 (også før danske skatter og afgifter)
Lettere end de direkte konkurrenter
Når Frame er tilkoblet en computer, kan den bruges uden højttalere og batteri (fordi strøm og lyd kommer fra computeren), hvilket gør det ultralet – kun 185 gram. Skal det bruges som standalone-headset kræver det en tilkobling af en batteri/lydpakke på remmen, der bringer vægten op på 440 gram – hvilket stadig er lettere end Quest 3, Vision Pro, og Samsung Galaxy XR.

Ellers er headsettet mest at sammenligne med en slags opgraderet Meta Quest 3-model. Ligesom sidstnævnte er skærmen LED. Der er lidt flere pixels til hvert øje, nemlig 2160×2160. Refresh raten går op til 144Hz og FoV er op til 110 grader. Frame er baseret på Snapdragon 8 Gen3, har 16GB RAM og lagerplads begyndende ved 256GB. Batteriet er en anelse større end på Quest 3 – 21.6Wh mod 19.44Wh.
Den store forskel er dog øjentracking-funktionaliteten, som Steam Frame deler med Galaxy XR og Apple Vision Pro, men ikke Quest 3, og som muliggør foveated streaming. Det vil formentlig være Valves argument for at Steam Frame kommer til at koste mere end Metas headsets.








